Section outline

    • 3. Muuttuva ympäristö, muuttuva tieto

      Ympäristökriisin suuret haasteet ja kestävien yhteiskuntien rakentaminen vaativat monitieteistä yhteistyötä monista syistä. Globaali muutos liittyy sekä luonnon järjestelmiin että kaikkeen ihmisen toimintaan, jolloin tarvitaan eri aiheisiin keskittyneiden tieteenalojen osaamista sekä tieteenalojen menetelmiä ja tietoa yhdistelevää tieteidenvälistä tutkimusta. Samalla kyse on kuitenkin myös siitä, millä tavoilla ympäristökriisin eri puolista tiedetään. Tilastotieto on erilaista kuin kokemustieto, luonnontieteiden tieto erilaista kuin ihmistieteiden tieto. Tarvitaan siis erilaisia näkökulmia ja erilaisia tieteentekemisen ja tietämisen tapoja, jotta monimutkaisia haasteita voidaan ymmärtää riittävästi toimintaa varten. Tässä osiossa käsittelemme ympäristökriisin tietämisen monia eri puolia ja pyrimme antamaan laajan kuvan siitä, mikä kaikki voi olla tietoa. Käsittelemme sivistystä, lukutaitoa, kieltä, tunteita, kuvittelua ja arvoja. Jos meneillään oleva ympäristömuutos on, kuten kirjailija Margaret Atwood on sanonut, “kaikenmuutos”, tieto siitä läpäisee elämämme kaikki osa-alueet.

      Kuten Paul Shrivastava ja hänen tutkijakollegansa toteavat kestävyystieteiden muutosta käsittelevässä puheenvuorossaan, kestävyysmurros haastaa monitieteistä yhteistyötä tekeviä tieteentekijöitä omaksumaan nopeassa tahdissa uusia ajattelumalleja, jotka poikkeavat heidän omien tieteenalojensa ajattelumalleista. Perinteisesti tällainen monitieteisen yhteistyön ja tiedon kehittäminen on ollut hidasta. Monitieteisen kestävyystutkimuksen haasteena onkin, kuinka vastata kestävyyskriisin haasteisiin riittävän nopeasti ja silti riittävällä asiantuntemuksella. Lisähaasteena on se, että tieteentekijät harvoin osaavat keskustella tutkimuksestaan erilaisten maallikoista koostuvien sidosryhmien kanssa. Shrivastava ja kumppanit ehdottavat ratkaisuksi, että sekä koulutuksessa että tutkimusrahoituksessa tulisi painottaa monitieteiseen yhteistyöhön ja yhteiskunnalliseen tieteentekemiseen vaadittavia taitoja, kuten uusille näkökulmille avointa asennetta, erilaisten tietämisen tapojen tunnistamista, tiedeviestintää ja aktiivista kansalaisuutta. Näitä taitoja haluamme edistää myös tällä kurssilla.

      Osio on jaettu viideksi luvuksi, joista jokaisen löydät omana välilehtenään.

      Osion lopussa on pakollinen tehtävä, joka käsittelee koko osion aiheita. Opiskele siis kolmannen osion luvut 3.1–3.5 ja testaa sitten osaamisesi.


    • Testaa osaamisesi 3.

      Osion lopuksi pääset testaamaan osaamisesi monivalintatentillä. Huomaa, että tentti sisältää väittämiä koko osion 3. Muuttuva ympäristö, muuttuva tieto -aihepiiristä. Opiskele siis koko osio 3.1-3.5 ja vastaa sen jälkeen tenttikysymyksiin.

      Testaa tietojasi seuraavassa tentissä. Tentistä pitää saada vähintään 9/12 oikein, jotta siitä pääsee läpi. Tenttiä voi tehdä monta kertaa, mutta huomaa kuitenkin, että tenttien välissä on aina kahden (2) tunnin viive, ennen kuin voi yrittää uudelleen.

      Tentin väittämät ovat joko totta tai tarua. Valitse oikea vastaus.

      Saat tenttituloksen ja kommentit vastauksistasi heti palautettuasi ja lopetettuasi tentin. Voit tarkastella tenttituloksia kohdasta "Tarkastele tenttiä". Jos tentti ei mennyt läpi, voit yrittää uudestaan kahden tunnin kulutta edellisestä suorituksesta.

    • Testaa osaamisesi 3 Tentti
      Sulkeutuu: keskiviikkona 1. lokakuuta 2025, 01.59
      Saatavilla vasta, kun: Aktiviteetti Testaa osaamisesi 2 on valmis ja suoritus hyväksytty