Olemme tutustuneet siihen, miten informaation välittämisen teknologiat, manipulaation tekniikat ja yhteiskunnat voivat kehittyä tavoilla, jotka haastavat mieliämme ja yhteiskuntiamme entistä enemmän.  Olemme myös kuulleet arvioita siitä, kuinka tulemme olemaan ihmisarvoon vihamielisesti suhtautuvien valtioiden sekä muiden pahantahtoisten toimijoiden suunnitelmallisten ja häikäilemättömien hyökkäysten kohteena.

Nämä eivät kuitenkin ole tietoa, sillä voimme ainoastaan arvella millainen on informaatiotilan tai informaatiolla vaikuttamisen tulevaisuus. Tästä epävarmuuden sävyttämästä lähtökohdasta meidän on kuitenkin suunniteltava tulevaa, sillä lamaantuminen, hätääntyminen, toiveajattelu ja ajattelemattomuus eivät ole soveliaita toimintatapoja missään ennakointityössä. Etenkään ennakointityössä, jonka kohteena on omaisuuksistamme arvokkain; mielemme.

Tilanteissa, jossa maailma muuttuu tavoilla, joita emme voi tietää tai joita emme voi hallita korostuvat ihmisen kyky rauhalliseen järjenkäyttöön, yhteisölliseen toimintaan ja mukautuvaisuuteen. Näitä taitoja meille opettavat erityisen vankasti yhteiskuntaamme juurtuneet ja erityisesti 2000-luvun alussa menestystä niittäneet koulutusinstituutiomme, kuten varhaiskasvatus, perusaste, keskiaste ja korkeakoulut. Päämääränä koulutuksella on tarjota oppilaille ja opiskelijoille enemmän kuin ainoastaan tietoa. Koulutuksen päämäärä on sivistys.

Sivistys on kykyä monipuoliseen tiedonmuodostukseen, arvostelukykyyn, toimintaan ja empatiaan. Se siis palaudu vain yksittäisten asioiden tietämiseen vaan pyrkii kohti kriittistä ja vastuullista kansalaisuutta. Sivistys on ennen kaikkea prosessi, jossa ihminen kehittää tasapainoisesti osaamistaan eri inhimillisen kulttuurin osa-alueilla osana yhteisöä. Näin ymmärrettynä sivistys sekä aktiivinen pyrkiminen sen syventämiseen tarjoaa erinomaisen vastustuskeinon vihamieliselle vaikuttamiselle. Ihminen, jolla on todenmukaisuuteen pyrkivä kriittinen ymmärrys maailmasta, sen historiasta sekä ihmisestä sen osana, on vihamieliselle vaikuttajalle haastava tapaus. Demokraattinen yhteiskunta, joka tukee ja kehittää tällaista moniäänistä ymmärrystä, on entistäkin haastavampi vaikuttamisen kohde.

Suuret tavoitteet, kuten sivistys, demokratia ja kriittinen ajattelu kohentavat siis informaatiopuolustustamme. Suurina ylätason tavoitteina ne eivät kuitenkaan tarjoa yksiselitteistä vastausta siihen, miten yksittäinen ihminen voi parantaa informaatiopuolustustaan päivittäisessä elämässään. Tässä tehtävässä auttaa merkittävästi hyvään tietopohjaan yhdistetty itsetuntemuksen kehittäminen. Tämä on työtä, jonka jokaisen on väistämättä tehtävä itse – sivistysaatteen hengessä.

Tämän työn voit aloittaa kysymällä itseltäsi muun muassa seuraavia kysymyksiä;

  • Osaatko sanoa millainen uutisointi sinua erityisesti ärsyttää, ilahduttaa tai ahdistaa? Miten reagoit kun uutinen vetoaa tunteisiisi?
  • Missä (some)palveluissa vietät eniten aikaa? Miten ne vaikuttavat sinuun?
  • Tunnistaisitko ne tilanteet, jolloin olet erityisen altis vaikuttamiselle? Kenties väsyneenä, kiireessä tai ehkä tuntiessasi sosiaalisen paineen?
  • Mitkä asiat ja kokemukset ovat psykologisia kipupisteitäsi? Miten niitä voitaisiin pahantahtoisesti hyödyntää?

Kuvittelemalla itsesi vihamielisen vaikuttajan rooliin voit nähdä väläyksen siitä, miten mieleesi voidaan vaikuttaa. Näkymä on todellakin vain välähdys, sillä et pysty näkemään itseäsi yhtä tarkasti kuin ulkopuolinen toimija. Et myöskään todennäköisesti ole yhtä kekseliäs tai osaava kuin vihamielisen valtion informaatiosodan rautaiset ammattilaiset. Perspektiiviharjoitus kuitenkin kannattaa, sillä kurssin myötä yksi asia tullut päivänselväksi: meihin vaikutetaan. Halusimme sitä tai emme.

Onneksemme emme seiso yksin, vaan osana alati kehittyviä yhteisöjä ja yhteiskuntaa. Korkeatasoiset instituutiot oikeuslaitoksista, kirjastojen ja median kautta kasvatukseen auttavat meitä ymmärtämään maailmaa. Yhteisömme, ystävämme, perheemme ja päivittäiset tuttavuutemme puolestaan auttavat meitä näkemään maailman muustakin kuin omasta, pääosin sattuman kautta muotoutuneesta näkökulmastamme.

Kurssin aikana kertyneen ymmärryksen myötä hallitset informaatioturvallisuuden karkean tason perusteet. Seuraavassa osiossa pääset testaamaan osaamistasi.

Viimeksi muutettu: tiistaina 1. lokakuuta 2024, 10.19