Suomen kannalta läheisin toimija on sen liittolainen Yhdysvallat. 
Vuonna 2014 julkaistun USA:n informaatio-operaatioiden doktriini toteaa, että maan johtajat voivat käsitellä globaaleja kriisejä “valtiollisen voiman instrumenttien” avulla. Nämä instrumentit jakautuvat neljään osaan: diplomaattiseen, informaatioon, sotilaalliseen ja taloudelliseen. Informaatiolla on siis korostunut rooli Yhdysvaltain ulko- ja turvallisuuspolitiikassa.

Yhdysvalloilla itsessään on pitkät perinteet psykologisen sodankäynnin saralla. Etenkin kylmän sodan aikana, tuli psykologisesta sodankäynnistä Yhdysvalloille keskeinen lyömäase. Vuonna 1950 kirjoitettu huippusalainen kansallista turvallisuutta ja sen tavoitteita käsittelevä asiakirja NSC 68 kuvaa yksityiskohtaisesti Yhdysvaltojen suunnitelmaa Kylmän sodan voittamiseksi. Asiakirjan mukaan Yhdysvaltojen olisi keskityttävä luomaan epävakautta ja kapinahenkeä Neuvostoliitossa psykologisen sodankäynnin keinoin.  
 
Keinovalikoiman keskiöön valikoitui radio- ja tv-propaganda, jonka avulla pyrittiin välittämään uutisia Neuvostoliittoon ja etenkin sen satelliittimaihin. Yhdysvaltojen kongressi ja keskustiedustelupalvelu alkoivat rahoittamaan ja perustamaan uutiskanavia ympäri maailmaa. Euroopassa Radio Free Europe ja Radio Liberty toivat läntisen maailman sensuroimattomat uutiset ja demokratia-aatteen rautaesiripun takana asuvien olohuoneisiin. Lähetyksissään Radio Free Europe keskittyi Neuvostoliiton Itä-Euroopan satelliittimaihin, kun taas Radio Liberty lähetti ohjelmia Neuvostoliittoon. Radio Martin tavoitteena oli taas levittää propagandaa Fidel Castron Kuubaan.

Kylmän sodan päätyttyä Yhdysvaltojen kiinnostus psykologiseen sodankäyntiin väheni. Se nähtiin osittain “likaisena” työkaluna ja täten koko psykologisen sodankäynnin latautunutta termiä on pyritty brändäämään uudelleen. Yhdysvaltain eri aselajien toimijat ovat kylmän sodan jälkeen kutsuneet informaatiovaikuttamiseen verrattavissa olevia toimenpiteitä seuraavilla käsitteillä: psychological operations (PSYOP), information operations (IO), information warfare (IW) sekä military information support operations (MISO).

Psykologisen sodankäynnin merkityksen heikentymisestä huolimatta, Yhdysvallat suorittivat runsaasti informaatiopsykologisia operaatioita Lähi-idässä terrorismin vastaisen sodan aikana. Sitä pyrittiin käyttämään lähinnä taktisena välineenä: vastustajan sotilasjoukkojen hämäämiseen ja paikallisen väestön tuen voittamiseen. Näennäisen hiljaiselon jälkeen aihe on alkanut kiinnostamaan Yhdysvaltain hallintoa. Vuoden 2022 kansallinen puolustusstrategia toteaa uusien teknologioiden mahdollistavan kilpailijoille aseellisen konfliktin kynnyksen alapuolella tapahtuvan toiminnan, joka voi vaarantaa Yhdysvaltojen sotilaallisen tehokkuuden. Puolustusstrategiassa ehdotetaan, että perinteisten sotilaallisten keinojen sijaan informaatioympäristössä toteutettavat toimet voivat olla tehokkaampi vastaus.

Radio Free Europe ja Radio Liberty ovat vieläkin toiminnassa, ja kohdemaiden joukossa on nykyään Venäjän lisäksi muun muassa Kirgisia ja Afganistan. Perinteisen median lisäksi Yhdysvallat on Venäjän ja Kiinan tavoin jalkautunut sosiaaliseen mediaan.

Facebookin omistama Meta raportoi marraskuussa 2022 sulkeneensa Yhdysvaltain armeijaan linkitetyn epäaitojen some-tilien verkoston. Useassa sosiaalisen median palvelussa toiminut verkosto levitti Yhdysvalloille myönteisiä uutisia Keski-Aasiassa ja Lähi-Idässä sijaitseville käyttäjille.

   

   

Viimeksi muutettu: keskiviikkona 25. syyskuuta 2024, 16.16