Kulutustottumusten muutos

Kulutustottumusten muutos

by Nina Hohenthal -
Number of replies: 0

Kulutustottumusten muutos on itse kullekin hankala prosessi, mutta pienin askelin siinäkin onnistuu. Ravitsemus- ja ruokasuositusten (ravintopyramidi) noudattaminen on hyvä askel oikeaan suuntaan. Aloitin tämän vuoden alussa kokeilun 500-800 g kasviksia päivässä ihan aluksi punnitsemalla mitä oikeasti kulutan. Luulin syöväni terveellisesti ja lähelle 500 g päivässä kasviksia, marjoja ja hedelmiä, mutta totuus oli 250-300 g ja lisäys 500 grammaan vaati todellisia ponnisteluja. Toisinaan pääsin lähelle 800 g/pv, mutta silloin tuo hedelmäpuoli on ylikorostettuna eli vaikka 2 pirtelöä (marja-hedelmä). Alun kokeilun jälkeen olen korvannut lihan kasviproteiineilla ja kalaa syön silloin tällöin, joten kasvissuositukset täyttyvät helposti. Muutos ei kuitenkaan tapahdu helposti tai ilman tietoista päätöstä ja minun päätösten taustalla ovat sekä terveydelliset, että ilmastolliset syyt.

Jokainen voi omilla valinnoillaan vaikuttaa maatalouden päästöihin mm. lisäämällä kasvisten käyttöä eläinperäisten tuotteiden sijaan ja mikä tärkeintä, vähentämällä ruokahävikkiä suunnittelemalla edes jollain tasolla omaa ja perheensä ruokailua.