Melko mahdottomalta kyllä tuntuu enää tässä vaiheessa saada tarvittavia muutoksia kasivhuonekaasujen päästöihin yhtä nopeasti kuin olisi tarvetta. Olen viime vuosina kuullut erityisen paljon ystäviä, tuttuja (ja tuntemattomia) sanonneen, ettei heidän teoilla ole väliä, kun maailman rikkaimmat ihmiset ja yritykset kuitenkin tuottavat eniten päästöjä. Miksi heidän pitäisi muuttaa heidän käyttäytymistään tai luopua asioista kun eihän kukaan muukaan. Harmittaa, kun ainakin minulle alkaa vaikuttaa siltä, että hirveän moni ovat menettäneet toivoa.
Tämähän tässä onkin kyllä haaste, kun yksilöt ajattelevat herkästi, että omalla panostuksella ei ole mitään väliä. Kuitenkin kun vaikka joka kymmenes ihminen maailmassa kantaisi vastuun omasta/perheensä ympäristöystävällisestä kulutuksestaan, niin siinä olisi jo vähintään 800 miljoonaa tekijää näissä "talkoissa".
Ymmärrän kyllä, miksi ihmisillä tulee turhautunut olo näin maailmanlaajuisen ongelman edessä ja se oman osuuden merkitys tuntuu minimaaliselta. Ne omien konkreettisten tekojen tulokset eivät näin isossa mittakaavassa näyttäydy mitenkään sille yksilölle, joten minkäänlaista palautetta tai palkkiota ei ole tiedossa, vaikka toimisit kuinka vastuullisesti.
Ymmärrän kyllä, miksi ihmisillä tulee turhautunut olo näin maailmanlaajuisen ongelman edessä ja se oman osuuden merkitys tuntuu minimaaliselta. Ne omien konkreettisten tekojen tulokset eivät näin isossa mittakaavassa näyttäydy mitenkään sille yksilölle, joten minkäänlaista palautetta tai palkkiota ei ole tiedossa, vaikka toimisit kuinka vastuullisesti.
Samaa mieltä siinä mielessä kanssanne, että pieneltä tuntuu oma panostus ympäristöystävälliseen tapaan elää, kun muualla päin maailmaa se ei toteudu juuri mitenkään. Mutta mistäpä se alkaisi, kuin pienistä teoista ja esimerkin antamisesta nuoremmille polville.
Yhdyn ajatukseen, tekomme yksilöinä tuntuu pieniltä globaalissa mittakaavassa. Kuitenkin haluan nostaa pointin esiin, ihmiset ovat sosiaalisia ja meidän käyttäytyminen määräytyy paljon miten näemme toisten toimivan. Me teemme päätöksiä ja nostamme arvoja esiin sen mukaan miten ystävät, perheen jäsenet, että tuntemattomat ihmiset meidän ympärillä käyttäytyy. Joten kun yksilöinä teemme vastuullisia tekoja ja päätöksiä, myös ihmiset ympärillämme saattavat seurata esimerkkiämme ja siten heidän ympärillään olevat ihmiset seuraavat heidän esimerkkiä. Joten yksilön toiminnasta voikin olla suuri merkitys vastuullisempaan maailmaan.
Tietysti emme näe tämän toiminnan kumuloitumista ja yksilö voi helposti jäädä kiinni ajatukseen "ei minun teoilla ole merkitystä". Kuitenkin haluan itse uskoa että voin vaikuttaa omilla teoillani muihin ja tälläisen optimistisen sanoman jakaminen voi myös toimia motivaation lähteenä vastuullisempiin tekoihin.
Tietysti emme näe tämän toiminnan kumuloitumista ja yksilö voi helposti jäädä kiinni ajatukseen "ei minun teoilla ole merkitystä". Kuitenkin haluan itse uskoa että voin vaikuttaa omilla teoillani muihin ja tälläisen optimistisen sanoman jakaminen voi myös toimia motivaation lähteenä vastuullisempiin tekoihin.