Voisiko valtio?

Voisiko valtio?

Santeri Penttinen -
Vastausten määrä: 6

Mielestäni valtion/instituuttien on sopivaa huolehtia tämänkaltaisista ongelmista. Yksilö/yhtiö kun ei helposti näe tai koe kaikkia toimintansa seurauksia ja kustannuksia, voisi valtio rajoittaa yksilöiden tai yhtiöiden toimintaa esimerkiksi haittaveroilla ja maksuilla. Ylikalastusta voitaisi rajoittaa asettamalla porrastettu verotus, jolloin tietyn pisteen jälkeen kalastus ei olisi taloudellisesti kannattavaa. Toisaalta on muistettava, että liian ankara verotus nostaa yksilön/yhtiön insentiiviä pimeään kalastukseen. Nopeasti pääteltynä samaa voitaisiin soveltaa kaikkiin nopeaa voittoa tavoittelevaan toimintaa, joka pitkällä aikavälillä olisi ympäristölle haitallista (julkistalouden kurssilla tälle taisi olla termi "ulkoisvaikutusten sisäistäminen).

haastakaa toki näkemystäni, tässä on varmasti monta epäkohtaa!

Vastaus Santeri Penttinen

Vs: Voisiko valtio?

Jaakko Soimakallio -
Olen samaa mieltä siitä, että haittaverot yleisesti kannustavat kuluttajia ja yrityksiä kestävämpiin ratkaisuihin esimerkiksi materiaalien, palvelujen ja ihan vaikka ravinnon kohdalla. Liian kova verotus, niin kuin mainitsit johtaa toki aina jossakin määrin myös veron kiertoon ja pimeisiin markkinoihin. Yksilön vastuuta ei mielestäni ainakaan ns. vauraissa länsimaissa voi olla korostamatta, koska meistä ainakin suurella osalla on myös mahdollisuus valita ympäristöystävällisempiä palveluja, elintarvikkeita ja hyödykkeitä yleisesti.
Vastaus Santeri Penttinen

Vs: Voisiko valtio?

Tuomo Ojala -
Olen samaa mieltä, että valtio voisi asettaa erilaisia verotukselliseen liittyviä rajoituksia toimintaan, jotta kyettäisiin edistämään luonnonsäilymistä.
Vastaus Santeri Penttinen

Vs: Voisiko valtio?

Maria Leppänen -
Hyvä näkökulma ja ajattelen samoin valtion vastuusta. Tässä voisi myös vaatia enemmän yritysten pidemmän tähtäimen toiminnan kirjaamista ja siihen panostamista. Myös kaikkien prosessien julkikirjaaminen ja näkyväksi tekeminen auttavat yrityksiä toimimaan yhteisten linjojen mukaan. Mihin suuntaan ollaankin vahvasti menossa, kun usein pystyt jäljittämään tuotteen synty prosessia jo aika hyvinkin. Pohdin myös erilaisia kiintiöiden asettamisia nykyistä enemmän valtion toimesta, joista yritykset voisivat lunastaa itselleen sopivan määrän perustellusti/niitä jaettaisiin yrityksille. en tiedä.. villiä pohdintaa. Kiitos ajatuksistasi! Maria
Vastaus Maria Leppänen

Vs: Voisiko valtio?

Mari Leijo -
Ihmistä ei ole ilman luontoa. Sen mitä teemme luonnolle, teemme itsellemme. Aivoissamme ja verenkierrossamme taitaa jo olla muovia, mutta ihmistä ei mikään pysäytä. Pakkoja on ihmiselle laitettava, vapaaehtoisesti ei riittävästi hyvää tehdä eikä pahan tekemisestä pidättäydytä. Raha ohjaa ihmisen toimintaa katastrofaalisen paljon. Ja nythän on tietysti sanottava, että enhän minä, mutta ne muut... Vastuu on jokaisella, mutta isommilla toimijoilla on isompi vastuu, jonka kantamista esim. valtioiden asettamilla pakoilla voidaan ohjata ja vaatia.
Vastaus Mari Leijo

Vs: Voisiko valtio?

Ella Paavilainen -
Tämä on niin totta, Mari. Vähän aiheesta sivuun poiketen; miksi tämä kurssi ei ole pakollinen kaikille opiskelijoille/kaikissa tiedekunnissa?
Ihmettelijänä täällä yksi vaka-opiskelija.
Vastaus Ella Paavilainen

Vs: Voisiko valtio?

Pia Pyhtilä -
Ella, ihmettelen samaa, miten vapaaehtoista näiden asioiden opiskelu yhä on. Itse toimin sosiaalialalla ja kyllä aika marginaalissa on näistä edes keskustelemaan pääseminen.Toivoa tuo tällä hetkellä luonnon hyvinvointivaikutusten ymmärtämisen nouseminen, mutta pitkä on tie vielä itse suojelusta keskusteluun.