2.2 Hyvinvointivaltio
Työ ja toimeentulo ovat
keskeisiä hyvinvoinnin määrittäjiä. Sosioekonomiset terveys- ja hyvinvointierot
korostuvat eri väestöryhmien välillä ja ovat Suomessa kansainvälisestikin
tarkasteltuna suuria. Esimerkiksi maahan muuttaneet ovat koko väestöä heikommassa
asemassa työmarkkinoilla. Hyvinvointi- ja
terveyserojen kaventamisessa on siis edelleen paljon työtä. Samalla yhteiskunnan tulisi varautua maailmanlaajuisiin kriiseihin sekä sopeutua uusiin tilanteisiin kuten väestön ikääntymiseen, alhaisen syntyvyyteen ja sitä kompensoivaan maahanmuuttoon. (Suomalaisten hyvinvointi 2022)
Hyvinvointivaltion käsitteellä tarkoitetaan valtiollisten järjestelyjen kokoelmaa, jolla pyritään turvaamaan laaja-alaisesti kansalaisten taloudelliset, sosiaaliset, koulutukselliset ja kulttuuriset oikeudet. Näiden julkisten (taloudellisten) järjestelyjen avulla pyritään luomaan edellytykset korkealle ja väestöryhmien tasa-arvoiselle elintasolle näin edistäen hyvinvoinnin tasapuolista jakautumista. Näin ehkäistään tai vähennetään markkinatalouden ja/tai kapitalismin aiheuttamia epätasa-arvoistavia vaikutuksia.
Tuloerojen tasoittaminen hyvinvointivaltiollisin järjestelyin pohjaa
yhteiskuntasopimukseen siitä, että valtiolla on kansalaisilta saadun mandaatin
turvin – ja laeilla tuettu – oikeus kerätä kansalaisilta varoja ja jakaa ne
tulonsiirroin tai palveluja järjestämällä eteenpäin
Hyvinvointivaltion ns. universaalisuusperiaate tarkoittaa sitä, että samat palvelut ja suuri osa tuista ovat tarkoitettu ja sopivat samanlaisina kaikille taustasta, asemasta, asuinpaikasta ja sosioekonomisesta tilanteesta riippumatta.
Hyvinvointivaltiollisia toimenpiteitä rahoitetaan yleensä kansalaisilta ja yrityksiltä kerätyin verovaroin sekä erilaisin kansalaisten ja työnantajien maksamin lakisääteisin vakuutusmaksuin, mutta tarvittaessa myös julkisella velkarahalla. Kansalaisille rahoitus jakautuu sosiaalivakuutuksellisina tukina (esim. työttömyysturva ja eläke) ja palveluina (esim. vanhustenhuoltopalvelut ja koulutus). Esimerkiksi yksilöllistä
hyvinvointia ratkaisevasti heikentävät elämäntilannemuutokset (työttömyys,
sairastuminen jne.) oikeuttavat kaikki kansalaiset yhdenvertaisiin tukiin ja palveluihin.
Hyvinvointivaltio toimii yhteiskunnan eri sektoreilla
- Sosiaali- ja terveysala (hyvinvointia tukevat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikissa ikäryhmissä, vammaispalvelut, päihdetyö ym.)
- Työ, työllisyys ja työvoima (työlainsäädäntö, työehtosopimukset, työttömyysturva, eläkkeet)
- Koulutus ja sivistys (koulujärjestelmä ja opetus varhaiskasvatuksesta korkea-asteeseen, vapaa sivistystyö ja taiteen perusopetus)
- Kulttuuri, vapaa-aika ja liikunta (kirjastot, kulttuurilaitokset, kulttuurin tuet, urheiluseurojen ja liikuntatoimijoiden tuet, julkiset liikuntapaikat, leikkipuistot)
- Yhdyskuntasuunnittelu (Liikenne, asuminen, kaupunkisuunnittelu, ympäristöpalvelut)
|
Pohjoismainen
malli
(ns. sosiaalidemokraattinen
hyvinvointivaltio
|
Keskieurooppalainen
malli
(ns.
konservatiivinen tai korporatistinen malli)
|
Anglosaksinen
malli
(ns. liberaali
hyvinvointivaltio)
|
Käytössä
esimerkiksi
|
Suomi
Ruotsi
Tanska
|
Ranska
Saksa
Itävalta
|
Yhdysvallat
Iso-Britannia
|
Päävastuu
|
Päävastuu
valtiolla, vastuuta myös hyvinvointialueilla ja kunnilla.
|
Päävastuu
valtiolla
|
Valtio tai
osavaltiot. Näiden vastuut eivät kuitenkaan ole suuria.
|
Kuka saa
tukea
|
Universaali
malli, jossa tulonsiirtojen ja tukien piirissä kaikki kansalaiset yksilöinä melko
tasapuolisesti
|
Sosiaaliturva
on sidottu työssäkäyntiin. Palveluja ja tulonsiirtoja jaetaan perheyksiköittäin
|
Julkiset palvelut
ovat vähäisiä tai maksullisia. Vähävaraiset jaetaan kahteen ryhmään, tukea
ansaitseviin ja ansaitsemattomiin.
|
Valtion verotuksen
ja tulonsiirtojen taso
|
Korkea
|
Keskinkertainen
|
Matala
|
Muut kuin
valtiolliset tahot
|
Kolmannen
sektorin ja yritysten rooli ostopalvelujen kautta tapahtuvassa
palvelutuotannossa merkittävä
|
Perheet, kirkko
ja järjestöt
|
Järjestöt,
vapaaehtoistoiminta ja hyväntekeväisyys on huomattava osa
hyvinvointipalvelujen rakennetta. Yksityinen sektori osallistuu
hyvinvointipalvelujen kustannuksiin työpaikkaetujen (esim. kattava
työterveyshuolto) ja yksityisten sosiaalivakuutusten kautta.
|
Muuta
|
Suuret
tulonsiirrot tukevat yksilöllisen, sosiaalisen ja taloudellisen hyvinvoinnin
tasaista jakautumista sekä edesauttavat demokratiaa, osallistumista,
luottamusta ja yhteiskuntarauhaa.
|
Perhe ikään
kuin instituutiona. Toisaalta tuenjaon yksikkönä ja toisaalta tukiverkostona.
Tulonjako pienempää
kuin pohjoismaisessa mallissa.
|
Työn merkitys
yksilön (taloudellisen) hyvinvoinnin kannalta on suuri.
|
Hyvinvointivaltion kritiikki
Hyvinvointivaltio kohtaa ”markkinayhteiskunnassa” monenlaisia perustavanlaatuisia haasteita. Näin myös Suomessa. Alla on lueteltu joitain hyvinvointivaltion toimintaa kritisoivia seikkoja:
- tulojen kireä verotus voi vähentää työnteon kannustimia sekä kannustimia investointeihin, mikä voi haitata talouskasvua
- monimutkainen sosiaaliturvajärjestelmä, jossa on paljon turhaa byrokratiaa
- hidas reagoimaan esimerkiksi nopeisiin yhteiskunnan muutoksiin
- kallis
- tehoton esimerkiksi köyhyyden poistamisessa
- estää yritysten vapaata kilpailua
- ei kannusta tarpeeksi (esimerkiksi vastikkeeton työttömyysturva)
- paljon veroja maksava kantaa suuren taakan saamatta useinkaan vastinetta
- yksilöä ei velvoiteta huolehtimaan itsestään
- ei tue yhteisöllisyyttä
Suomalaista, kuten muidenkin universaalisuusperiaatetta noudattavien hyvinvointivaltioiden rahoitus on haastavaa. Työmarkkinoiden ja työpolitiikan rakenteiden muutokset (esimerkiksi heikentyvä ammattiyhdistysliike) ja valtion menojen pienentämiseen tähtäävä politiikka ovat edistäneet hyvinvointivaltion kritiikkiä, jossa erityisesti lainarahoitteiselle hyvinvointivaltiolle ei löydy tukea. Myös globalisaatio, väestön ikääntyminen, ja maahanmuutto haastavat hyvinvointivaltion kestävyyttä.
Tulevaisuudessa myös Suomessa on pohdittava, voidaanko jatkaa nykyisellä hyvinvointivaltion mallilla. Uskotaanko, että tämänhetkinen ikääntymisestä johtuva huoltosuhteen heikkeneminen ajan myötä tasaantuu ja verokanta palautuu? Vaihtoehtoina nykyiselle mallille on:
- hyvinvointivaltion tulopohjan kehittäminen paremmaksi verotusta kiristämällä tai uudistamalla
- julkisten palvelujen karsiminen tai niihin oikeutuksen rajaaminen esimerkiksi tulojen mukaan
- sosiaaliturvan muuntaminen vastikkeellisemmaksi, esimerkiksi työttömien työvelvoitteen avulla
- säästöjen etsiminen lisäämällä yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden määrää palvelutuotannossa
- säästöjen hakeminen byrokratian vähentämisen ja yksinkertaistamisen, esimerkiksi perustulon kautta