Section outline

  • Suomalaisten ja suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointi ei ole hetken tulos, vaan maailman onnellisimmaksi maaksi on päädytty vuosikymmeniä kestäneen työn tuloksena. Tässä osiossa tarkastellaan suomalaisen hyvinvoinnin historiaa, nykyisyyttä ja tulevaisuutta.

    • Osion suoritettuasi:

      • ymmärrät hyvinvoinnin pitkän aikavälin muutoksen.
      • osaat tarkastella yhteiskunnan ja yksilötason hyvinvointia erillisinä asioina.
      • tunnistat hyvinvoinnin muutokset, haasteet, ja taloudelliset rajat.


    • 2.1 Hyvinvointi yhteiskunnallisena ilmiönä

      Ihmisen hyvinvointi on moniulotteinen ilmiö, joka ei ole pelkistettävissä yksilötasolle ja hyvän terveyden käsitteisiin. Hyvinvoinnin ja hyvän elämän turvaaminen kansalaisille on demokraattisen yhteiskunnan perustehtävä. Suomenkin perustuslaissa nimetään valtiosäännön tarkoitukseksi turvata ihmisarvon loukkaamattomuus, yksilön vapaus ja oikeudet sekä oikeudenmukaisuuden edistäminen yhteiskunnassa.

      Suomalaiset voivatkin monella mittarilla arvioituna hyvin. Huomiota on herättänyt muun muassa kansainvälinen eri maiden väestöjen elämääntyytyväisyyttä tai onnellisuutta kuvaava tutkimus, jossa Suomi on todettu maailman onnellisimmaksi maaksi jo kuusi kertaa (ks. The World Happiness Report 2023). Näin ei kuitenkaan aina ollut. 

      Hyvinvointiyhteiskunta Suomi ei ole syntynyt hetkessä, vaan on vuosisatojen aikainen tarina, jonka rakentaminen jatkuu  koko ajan eteenpäin kulloisenkin ajan ymmärryksen ja olosuhteiden mukaan.  Hyvinvointi on tarkoittanut Suomessa eri aikoina eri asioita; sata vuotta sitten keskittyttiin turvaamaan taloudellisia mahdollisuuksia perustarpeisiin kuten ruokaan, vaatteisiin ja asumiseen. Nykyään näiden lisäksi elintason nousun myötä hyvinvoinnilla tarkoitetaan mahdollisuutta olla toimiva osa yhteiskuntaa esimerkiksi tietotekniikan, liikkumisen tai osallistumismahdollisuuksien kautta.

      Katso alta teemaa tarkemmin esittelevä noin 19 min kestävä Jari Ojalan videoluento.

      Jari Ojala on Jyväskylän yliopiston rehtori ja vertailevan liiketoimintahistorian professori. Historiantutkijana hän on keskittynyt erityisesti pitkän aikavälin tutkimukseen, kansainvälisiin vertailuihin sekä nyky-yhteiskunnan kannalta keskeisiin kysymyksenasetteluihin. 

      • Voit pohtia luennon aikana omaa taustaasi ja sinua edeltävien sukupolvien hyvinvointia: mistä se koostui ja mitkä olivat esivanhemmillesi merkityksellisiä asioita?
      • Voit myös pohtia muutosta ympäröivässä yhteiskunnassa ja verrata heidän elämänsä hyvinvoinnin osasia tämänhetkiseen hyvinvoinnin tilaan omalla kohdallasi ja ympäröivässä yhteiskunnassa.


      Lataa luennon diat halutessasi erillisenä pdf-tiedostona tästä linkistä

    • 2.2 Hyvinvointivaltio

      Työ ja toimeentulo ovat keskeisiä hyvinvoinnin määrittäjiä. Sosioekonomiset terveys- ja hyvinvointierot korostuvat eri väestöryhmien välillä ja ovat Suomessa kansainvälisestikin tarkasteltuna suuria. Esimerkiksi maahan muuttaneet ovat koko väestöä heikommassa asemassa työmarkkinoilla. Hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisessa on siis edelleen paljon työtä.  Samalla yhteiskunnan tulisi varautua maailmanlaajuisiin kriiseihin sekä sopeutua uusiin tilanteisiin kuten väestön ikääntymiseen, alhaisen syntyvyyteen ja sitä kompensoivaan maahanmuuttoon. (Suomalaisten hyvinvointi 2022)

      Hyvinvointivaltion käsitteellä tarkoitetaan valtiollisten järjestelyjen kokoelmaa, jolla pyritään turvaamaan laaja-alaisesti kansalaisten taloudelliset, sosiaaliset, koulutukselliset ja kulttuuriset oikeudet. Näiden julkisten (taloudellisten) järjestelyjen avulla pyritään luomaan edellytykset korkealle ja väestöryhmien tasa-arvoiselle elintasolle näin edistäen hyvinvoinnin tasapuolista jakautumista. Näin ehkäistään tai vähennetään markkinatalouden ja/tai kapitalismin aiheuttamia epätasa-arvoistavia vaikutuksia. 

      Tuloerojen tasoittaminen hyvinvointivaltiollisin järjestelyin pohjaa yhteiskuntasopimukseen siitä, että valtiolla on kansalaisilta saadun mandaatin turvin – ja laeilla tuettu – oikeus kerätä kansalaisilta varoja ja jakaa ne tulonsiirroin tai palveluja järjestämällä eteenpäin

      Hyvinvointivaltion ns. universaalisuusperiaate tarkoittaa sitä, että samat palvelut ja suuri osa tuista ovat tarkoitettu ja sopivat samanlaisina kaikille taustasta, asemasta, asuinpaikasta ja sosioekonomisesta tilanteesta riippumatta. 

      Hyvinvointivaltiollisia toimenpiteitä rahoitetaan yleensä kansalaisilta ja yrityksiltä kerätyin verovaroin sekä erilaisin kansalaisten ja työnantajien maksamin lakisääteisin vakuutusmaksuin, mutta tarvittaessa myös julkisella velkarahalla. Kansalaisille rahoitus jakautuu sosiaalivakuutuksellisina tukina (esim. työttömyysturva ja eläke) ja palveluina (esim. vanhustenhuoltopalvelut ja koulutus).  Esimerkiksi yksilöllistä hyvinvointia ratkaisevasti heikentävät elämäntilannemuutokset (työttömyys, sairastuminen jne.) oikeuttavat kaikki kansalaiset yhdenvertaisiin tukiin ja palveluihin.

      Hyvinvointivaltio toimii yhteiskunnan eri sektoreilla


      • Sosiaali- ja terveysala (hyvinvointia tukevat sosiaali- ja terveyspalvelut kaikissa ikäryhmissä, vammaispalvelut, päihdetyö ym.)
      • Työ, työllisyys ja työvoima (työlainsäädäntö, työehtosopimukset, työttömyysturva, eläkkeet)
      • Koulutus ja sivistys (koulujärjestelmä ja opetus varhaiskasvatuksesta korkea-asteeseen, vapaa sivistystyö ja taiteen perusopetus)
      • Kulttuuri, vapaa-aika ja liikunta (kirjastot, kulttuurilaitokset, kulttuurin tuet, urheiluseurojen ja liikuntatoimijoiden tuet, julkiset liikuntapaikat, leikkipuistot)
      • Yhdyskuntasuunnittelu (Liikenne, asuminen, kaupunkisuunnittelu, ympäristöpalvelut)


       

      Pohjoismainen malli

      (ns. sosiaalidemokraattinen hyvinvointivaltio

      Keskieurooppalainen malli

      (ns. konservatiivinen tai korporatistinen malli)

      Anglosaksinen malli

      (ns. liberaali hyvinvointivaltio)

      Käytössä esimerkiksi

      Suomi

      Ruotsi

      Tanska

      Ranska

      Saksa

      Itävalta

      Yhdysvallat

      Iso-Britannia

      Päävastuu

      Päävastuu valtiolla, vastuuta myös hyvinvointialueilla ja kunnilla.

      Päävastuu valtiolla

      Valtio tai osavaltiot. Näiden vastuut eivät kuitenkaan ole suuria.

      Kuka saa tukea

      Universaali malli, jossa tulonsiirtojen ja tukien piirissä kaikki kansalaiset yksilöinä melko tasapuolisesti

      Sosiaaliturva on sidottu työssäkäyntiin. Palveluja ja tulonsiirtoja jaetaan perheyksiköittäin

      Julkiset palvelut ovat vähäisiä tai maksullisia. Vähävaraiset jaetaan kahteen ryhmään, tukea ansaitseviin ja ansaitsemattomiin.

      Valtion verotuksen ja tulonsiirtojen taso

      Korkea

      Keskinkertainen

      Matala

      Muut kuin valtiolliset tahot

      Kolmannen sektorin ja yritysten rooli ostopalvelujen kautta tapahtuvassa palvelutuotannossa merkittävä

      Perheet, kirkko ja järjestöt

      Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja hyväntekeväisyys on huomattava osa hyvinvointipalvelujen rakennetta. Yksityinen sektori osallistuu hyvinvointipalvelujen kustannuksiin työpaikkaetujen (esim. kattava työterveyshuolto) ja yksityisten sosiaalivakuutusten kautta.

      Muuta

      Suuret tulonsiirrot tukevat yksilöllisen, sosiaalisen ja taloudellisen hyvinvoinnin tasaista jakautumista sekä edesauttavat demokratiaa, osallistumista, luottamusta ja yhteiskuntarauhaa.

      Perhe ikään kuin instituutiona. Toisaalta tuenjaon yksikkönä ja toisaalta tukiverkostona.

      Tulonjako pienempää kuin pohjoismaisessa mallissa.

      Työn merkitys yksilön (taloudellisen) hyvinvoinnin kannalta on suuri.


      Hyvinvointivaltion kritiikki

      Hyvinvointivaltio kohtaa ”markkinayhteiskunnassa” monenlaisia perustavanlaatuisia haasteita. Näin myös Suomessa. Alla on lueteltu joitain hyvinvointivaltion toimintaa kritisoivia seikkoja:

      • tulojen kireä verotus voi vähentää työnteon kannustimia sekä kannustimia investointeihin, mikä voi haitata talouskasvua
      • monimutkainen sosiaaliturvajärjestelmä, jossa on paljon turhaa byrokratiaa 
      • hidas reagoimaan esimerkiksi nopeisiin yhteiskunnan muutoksiin
      • kallis 
      • tehoton esimerkiksi köyhyyden poistamisessa
      • estää yritysten vapaata kilpailua
      • ei kannusta tarpeeksi (esimerkiksi vastikkeeton työttömyysturva)
      • paljon veroja maksava kantaa suuren taakan saamatta useinkaan vastinetta
      • yksilöä ei velvoiteta huolehtimaan itsestään
      • ei tue yhteisöllisyyttä

      Suomalaista, kuten muidenkin universaalisuusperiaatetta noudattavien hyvinvointivaltioiden rahoitus on haastavaa. Työmarkkinoiden ja työpolitiikan rakenteiden muutokset (esimerkiksi heikentyvä ammattiyhdistysliike) ja valtion menojen pienentämiseen tähtäävä politiikka ovat edistäneet hyvinvointivaltion kritiikkiä, jossa erityisesti lainarahoitteiselle hyvinvointivaltiolle ei löydy tukea. Myös globalisaatio, väestön ikääntyminen, ja maahanmuutto haastavat hyvinvointivaltion kestävyyttä.

      Tulevaisuudessa myös Suomessa on pohdittava, voidaanko jatkaa nykyisellä hyvinvointivaltion mallilla. Uskotaanko, että tämänhetkinen ikääntymisestä johtuva huoltosuhteen heikkeneminen ajan myötä tasaantuu ja verokanta palautuu?  Vaihtoehtoina nykyiselle mallille on:

      • hyvinvointivaltion tulopohjan kehittäminen paremmaksi verotusta kiristämällä tai uudistamalla
      • julkisten palvelujen karsiminen tai niihin oikeutuksen rajaaminen esimerkiksi tulojen mukaan
      • sosiaaliturvan muuntaminen vastikkeellisemmaksi, esimerkiksi työttömien työvelvoitteen avulla
      • säästöjen etsiminen lisäämällä yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden määrää palvelutuotannossa
      • säästöjen hakeminen byrokratian vähentämisen ja yksinkertaistamisen, esimerkiksi perustulon kautta

    • 2.3 Yhteiskunnan merkitys ihmisen hyvinvoinnille

      Tunnetun suomalaisen professori Erik Allardtin 1970-luvulla hahmottelevat hyvinvoinnin perusulottuvuudet "having" (elintaso), "loving" (yhteisyyssuhteet) ja "being" (itsensä toteuttaminen) ovat kestäneet aikaa hyvin. Voidakseen hyvin ihminen tarvitsee Allardtin mukaan riittävän elintason perustarpeidensa tyydyttämiseen, hyviä ihmissuhteita sekä mielekästä tekemistä ja itsensä toteuttamisen mahdollisuuksia. Vaikka Suomen hyvinvointi on keskimäärin kohentunut ja olemme pärjänneet vertailuissa hyvin, on hyvinvoinnin perusedellytyksissä edelleen varsin selviä ja pysyviä eroja eri väestöryhmien välillä. Esimerkiksi sosioekonomisen aseman, sukupuolen, etnisen taustan ja asuinalueen välillä hyvinvointierot ovat edelleen huomattavia. 

      Tutustu hyvinvointiyhteiskuntamme historialliseen kehitykseen ja sen eri osa-alueisiin oheisen kuvan aikajanalla numerojärjestyksessä etenevien linkkien avulla. 


      Napsauta tästä nähdäksesi kuvan interaktiiviset sisällöt saavutettavammassa muodossa 

      Kuvan oikean yläreunan video-linkin takaa löydät myös noin 20 minuutin videon: "Hyvinvointia rakentamassa: Suomen ja Virtasten vuosisata"  Se kertoo Suomen historiasta ja suomalaisen yhteiskunnan kehityksestä 1900-luvun alusta nykypäivään. Aihetta lähestytään videossa kuvitteellisen Virtasen suvun vaiheiden kautta. Video on tuotettu Uudenmaan ELY-keskuksen ESR-osarahoitteisessa Kotona Suomessa-hankkeessa vuonna 2017 ja sen on toteuttanut Wacky Tie Films Oy.” http://www.suomenvuosisata.fi
    • 2.4 Hyvinvoinnin rajat

      Kuuntele kun moninäkökulmaiset ja kokeneet Matti Apunen ja Mika Maliranta tarinoivat siitä miten hyvinvointia kuvataan ja mitataan taloustieteilijöiden näkökulmista.  Tämä noin 32 minuutin mittainen podcast on ensimmäinen osa kahden podcast:in sarjasta. Tässä osassa käsiteltäviä teemoja ovat ovat esimerkiksi:

      • taloustiede ja hyvinvointi
      • hyvinvoinnin funktio
      • voiko talouskasvusta peruuttaa? 
      • vapaa-ajan verotus
      • talouskasvun ja onnellisuuden suhde
      • löytyykö BKT:lle vaihtoehtoa hyvinvoinnin mittaamiseen
      • onnellisuuden kokemus eri aikoina

      M&A&X podcast -minisarjan toisen osan pääset kuuntelemaan tämän osion lopusta Perehdy tarkemmin: lisää mediaa -otsikon kohdalta

      Matti Apunen on Tampereen yliopiston työelämäprofessori, pitkäaikainen journalisti, mediavaikuttaja ja viestintäyrittäjä. 

      Mika Maliranta on Työn ja talouden tutkimuksen LABORE:n johtaja ja Jyväskylän yliopiston osa-aikainen professori. Hänen tutkimus- ja opetusalansa koskevat talouden kasvua, tuottavuutta ja työmarkkinoita. Hän toimii OECD:n toimiala-analyysityöryhmän puheenjohtajana ja lainsäädännön arviointineuvoston varapuheenjohtajana.


      Kuuntele podcast tästä:

      Matti Apunen ja Mika Maliranta

      Lataa podcast:in tekstivastine pdf-muodossa tästä linkistä

    • 2.5 Osa-alueen tehtävä

      Kurssisuorituksen saamiseksi suorita monivalintatentti.

      Tarkemmat ohjeet ja hyväksytyn suorituksen kriteerit löydät alta, tehtävien yhteydestä.



    • Perehdy tarkemmin

      Tästä löydät lisämateriaaleja osion aiheeseen liittyen. Voit perehtyä niihin oman mielenkiintosi mukaan.