Section outline


  • Ihminen kehollisena olentona harjoittelee liikkumista jo kohdussa ja jatkaa liikkumista läpi elämän lapsuudesta vanhuuteen. Liikuntataidot ja innostus kehittyvät eri vaiheiden ja elämäntilanteiden mukaisesti. Kehollinen ja elinvoimaa elämään tuova liike vaikuttaa tutkitusti kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin myönteisesti. Tavoitteiden konkretisoituminen teoiksi tuo onnistumisen tunnetta. Monelle hyvinvoinnin lisääminen on liikkumisen kautta mahdollista kohtuullisen helposti pienelläkin aktiivisuuden kasvattamisella. 

    • Osion suoritettuasi:

      •  ymmärrät fyysisen hyvinvoinnin keskeiset ulottuvuudet elämänkulun aikana.
      •  tunnistat fyysisen toimintakyvyn ja liikkumisen merkityksen hyvinvoinnille.
      •  ymmärrät hyvinvoinnin yksilön ja toimintaympäristöjen vuorovaikutuksena.

    • 3.1 Ihminen fyysisenä, kehollisena toimijana

      Ihmisen keholliset ominaisuudet ja niiden kulloinenkin tila luovat puitteet hänen toimintakyvylleen ja elämälleen. Fyysisellä hyvinvoinnilla viitataan usein myönteiseen kokemukseen omasta kehollisesta terveydentilasta ja kunnosta sekä hyvään fyysiseen terveyteen liittyvään elämänlaatuun, joka on enemmän kuin pelkästään sairauksien ja toiminnanrajoitteiden poissaoloa. 

      Fyysistä hyvinvointia voidaan arvioida joskus myös objektiivisesti eli mitattavasta yksilöstä riippumattomasti. Tällöin arvioidaan  fyysisen terveydentilan, toimintakyvyn ja/tai kunnon tilaa erilaisin mittarein. Yksilön oma kokemus voi kuitenkin olla hyvin erilainen kuin objektiivisesti mitattu arvio. Ihminen voi kokea olevansa fyysisesti terveempi, toimintakykyisempi ja parempikuntoisempi, kuin mitä objektiivisin menetelmin tehty arvio voi kertoa, tai toisinpäin. Usein on mielekästäkin arvioida omaa fyysistä hyvinvointiaan omaan elämäntilanteeseen tai esimerkiksi sairauteen suhteutettuna.   

      Tästä taulukosta näet yleisiä määritelmiä tässä osiossa käytettyihin fyysiseen hyvinvointiin liittyviin käsitteisiin 


      Käsite

      Määritelmä lyhyesti

      Lähde ja lisätietoa

      Terveys

      Terveys on täydellisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, joka kuitenkin on koko ajan dynaaminen eli muuttuva. Siihen vaikuttavat sairaudet ja fyysinen ja sosiaalinen elinympäristö, mutta ennen kaikkea ihmisen omakohtaiset kokemukset, hänen arvonsa ja asenteensa.

      - Maailman terveysjärjestö WHO:n määritelmä terveydestä

      Mitä terveys on? - Terveyskirjasto

      Toimintakyky

      Toimintakyky tarkoittaa ihmisen fyysisiä, psyykkisiä, kognitiivisia ja sosiaalisia edellytyksiä selviytyä hänelle itselleen merkityksellisistä ja välttämättömistä jokapäiväisen elämän toiminnoista siinä ympäristössä, jossa hän elää. Ihmisen toimintakykyä voidaan tukea ja arjessa selviytymistä parantaa. Toimintakykyä kuvataan myös tasapainotilana kykyjen, elin- ja toimintaympäristön sekä omien tavoitteiden välillä.

      Mitä toimintakyky on? THL

      - Väestön toimintakyky THL

      Lihaskunto

      Lihaskunnolla tarkoitetaan ihmisen hermo-lihasjärjestelmän kokonaisvaltaista toimintakykyä, eli lihasten kykyä tehdä liikkeitä (tai olla paikallaan) vastusta vastaan väsymättä (lihasvoima, -kestävyys ja nopeus). Lihaskunnon kannalta tärkeitä ominaisuuksia ovat myös notkeus eli vartalon nivelien tai nivelryhmien liikelaajuus sekä tasapaino eli kyky ylläpitää tasapainoa paikallaanolon tai liikkumisen aikana.

      Fyysinen kunto ja terveys - THL

      Lihasvoima

      Lihasvoima kuvaa tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa notkeuden ja luuston lujuuden ohella. Lihasvoimaan vaikuttavat pääasiassa lihasten koko ja hermostollinen säätely.

      Lihasvoima ja lihaskestävyys - UKK-instituutti 

      Kestävyys-kunto

      Kestävyyskunto auttaa jaksamaan rasitusta pidempään ja/tai kovemmalla teholla. Kestävyyskuntoa nostaa liikkuminen, jonka aikana sydämen syke ja hengitys kiihtyvät, esimerkiksi ripeä kävely, juoksu, pyöräily, hiihto tai kelaaminen pyörätuolilla. Suurimman osan liikunnasta tulisi olla kestävyyskuntoa ylläpitävää tai mielellään nostavaa. 

      Liikkumissuositus 7-17 -vuotiaille lapsille ja nuorille 2021:19

      Liikunta, liikkuminen

      Liikunta on tahtoon perustuvaa, hermoston ohjaamaa toimintaa, joka lisää energiankulutusta. Liikunta tähtää ennalta harkittuihin tavoitteisiin ja niitä palveleviin liikesuorituksiin sekä toiminnasta saataviin elämyksiin.  Liikkuminen voi olla arkiaktiivisuutta tai tavoitteellista liikkumisen ja liikuntakyvyn kehittämistä.

      Liikkumissuositus 7-17 -vuotiaille lapsille ja nuorille 2021:19

      Kehollisuus

      Kehollisuus tarkoittaa kokonaisvaltaista ihmisen olemassaoloa, jossa kehoa ja mieltä ei voida erottaa toisistaan. Kehollisuuteen kuuluvat esimerkiksi fysiologiset toiminnot, liike, kokemukset, aistimukset ja tunteet, joiden avulla ihminen saa tietoa maailmasta, muista ihmisistä ja itsestä. Kehollisuus on yhteydessä itsetuntemukseen ja minäkuvaan, ja tätä kautta hyvinvointiin.   

      Merleau-Ponty, M. (1962/2002)

      Siljamäki M., Kalaja, M., Perttula, J. & Kokkonen, M. Liikunta & Tiede 2016: 53 


      Kehon hyvinvointi on tärkeä osa kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä. Hyvinvoiva keho vähentää riskiä monille sairauksille, kuten sydän- ja verisuonitaudeille, diabetekselle ja lihavuudelle.  Terveystarkastukset, kuten verenpaineen ja kolesterolin seuranta, auttavat havaitsemaan mahdollisia terveysriskejä ja sairauksia jo varhaisessa vaiheessa. 

      Fyysisen hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitäminen edellyttää meiltä jokaiselta myös henkilökohtaisia valintoja ja terveellisiä elämäntapoja. Olisikin tärkeää, että jokainen löytäisi itselleen sopivat tavat ylläpitää fyysistä hyvinvointiaan muun muassa  riittävän liikunnan, terveellisen ruokavalion ja riittävän levon ja unen kautta. Lisääntynyt aktiivisuuden määrä ja intensiteetti  tukevat kunnon parantumista. Kun fyysinen kunto paranee, myös fyysisen aktiivisuuden määrää ja intensiteettiä voi puolestaan edelleen kasvattaa. Hyvä fyysinen kunto ennustaa myös terveyttä.

      Yhteisöllä ja yhteiskunnalla on tärkeä rooli yksilön mahdollisuuksiin tehdä omaa hyvinvointiaan edistäviä valintoja.  Valinnan mahdollisuudet ovat joissain tapauksissa rajallisemmat, kaikille terveyttä edistävien valintojen tekeminen ei ole helppoa tai edes mahdollista. Länsimainen elämäntyyli on yltäkylläinen eikä esimerkiksi edellytä samalla tavoin fyysisesti aktiivista elämää kuten ennen.  



    • 3.2 Fyysisyyden ja hyvinvoinnin kytköksistä

      Katso ja kuuntele alta vajaan 10 minuutin tiivistelmä siitä, miten monipuolinen ja kaikenikäisille omalla tasollaan sopiva lihaskunnon harjoittelu on hyödyllistä ja miten se vaikuttaa ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Luennon toteuttaa Juha Hulmi. 

      Juha Hulmi on liikuntafysiologian professori Jyväskylän yliopistossa. Hän tutkii muun muassa voimaharjoittelua ja lihaksia ja on tullut tunnetuksi tieteen kansanomaistajana ("Lihastohtori").


      Voit halutessasi ladata luennon diaesityksen tästä linkistä itsellesi pdf-muodossa
    • Kuntoutus

      Kuntoutus on aiemmin nähty usein toimintana, jolla ihmisen toimintakyky palautetaan entiselle tasolleen. Uudemmassa määritelmässä kuntoutuja on keskiössä parantaen ja edistäen omaa toimintakykyään itse ja lähipiirinsä avulla, jolloin oman osallistumisen ja aktiivisuuden edistäminen sekä lähipiirin tuki on keskiössä. 

      Suomalainen yhteiskunta ikääntyy. Pitenevien elinajanodotteiden näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää lisätä esimerkiksi kuntoutuksen keinoin hyvinvoinnin täyteisten vuosien osuutta elämästä, jotta toimintakyky ja elinvoima olisivat mahdollisimman pitkään mahdollisimman hyviä.  

      Kuntoutuksesta huolimatta ihmisen toimintakyky voi olla tai jäädä rajoitteiseksi. Erilaisista toiminnanrajoitteista huolimatta ihminen voi kokea fyysisen hyvinvointinsa ja terveyteen liittyvän elämänlaatunsa erinomaiseksi, jos vaikkapa apuvälineiden avulla toimintakyvyn edellytyksiä on pystytty parantamaan.  Toisaalta taas ihminen voi kokea fyysisen hyvinvointinsa alhaiseksi vaikkei hänellä olisikaan ulospäin havaittavissa olevaa terveyden tai toimintakyvyn alenemaa.


    • 3.3 Liikuntasuositukset - mitä ja miksi?

      Suomessa on kehitetty tutkimusperusteisesti useita aktiiviseen elämään ja liikkumiseen liittyviä suosituksia. Suosituksia on tehty eri ikä- ja kohderyhmille suunnatusti, kuten lasten varhaisvuosille ennen kouluikää, peruskouluikäsille lapsille ja nuorille, aikuisväestölle sekä  ikääntyville. Suosituksissa kuvataan tieteelliseen näyttöön perustuen, kuinka paljon ja minkälaista liikkumista ja liikuntaa eri ikäiset tarvitsevat hyvinvointinsa turvaamiseksi. 

      Lasten ja nuorten riittävä ja monipuolinen päivittäinen liikkuminen on tärkeää heidän kokonaisvaltaiselle kasvulleen ja kehitykselleen ja tukee liikunnallisen elämäntavan omaksumista. Aikuisena liikkuminen lisää ja ylläpitää terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä. Ihmisen ikääntyessä monipuolisen liikkumisen merkitys on keskeinen toimintakyvyn ja elämänlaadun ylläpidolle. 

      Liikutko sinä suositusten mukaisesti?

      Suomalaisten aikuisten päivittäisen aktiivisuuden määrä on vähenemään päin, askelia tulee vähemmän, ja paikallaan oloa sekä erityisen haitalliseksi tutkimustenkin mukaan todettua istumista koko ajan enemmän. 

      Alla oleva taulukko yhdistää tuoreita tutkimustietoja ja osoittaa, miten alle kouluikäisenä ja vielä ensimmäisellä luokallakin liikettä pääasiassa riittää. Liikkumissuositusten mukaisen tason saavuttavien määrä kuitenkin laskee kouluiässä jatkuvasti saavuttaen pohjan 2. asteella ja nousten taas varhaisen aikuisuuden vuosissa toiseen huippuunsa noin 30-vuotiaana. Sen jälkeen liikunta-aktiivisuus laskee vanhuuteen saakka. Alla olevat kuvaajat kuvaavat keskiarvoja. Jokaisessa ikäryhmässä löytyy sekä heitä jotka eivät liiku suositusten mukaisesti että heitä jotka liikkuvat ne ylittäen. Keskiarvot kertovat kuitenkin omaa tarinaansa eri ikäisten tyypillisestä liikkumisesta ja sen mahdollisuuksista  nyky-Suomessa.

      Seuraavista neljästä kohdasta taulukoineen voit katsoa liikuntasuositukset ja niiden toteutumisen prosentit eri ikäryhmissä

      Varhaislapsuus 

      Varhaislapsuuden liikuntasuosituksen kiteytys: Vähintään kolme tuntia liikkumista joka päivä

      • Vauhti virkistää
      • Aktiivinen tekeminen innostaa – liika istuminen on ikävää
      • Alle 8-vuotiaiden lasten päivään pitäisi sisältyä vähintään kolme tuntia liikuntaa, joka koostuisi kevyestä liikunnasta, reippaasta ulkoilusta sekä josta noin tunnin osuus olisi vauhdikkaampaa fyysistä aktiivisuutta.
      • Yli tunnin istumisjaksoja tulee välttää ja lyhyempiäkin paikallaanoloja tauottaa lapselle mielekkäällä tavalla.
      • Lapselle tulee antaa mahdollisuus myös rentoutumiseen ja rauhoittumiseen.
      Varhaisvuosien liikuntasuositusten toteutuminen väestötasolla:

      Peruskouluikä

      7-17 liikuntasuosituksen kiteytys: Reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään tunti päivässä

      • Kaikille 7−17-vuotiaille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä huomioiden. 
      • Runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa tulisi välttää.
      • Paranna kestävyyttä: nosta reilusti sykettä ja hengästy vähintään 3 kertaa viikossa
      • Vahvista lihaksia ja luustoa: huomioi notkeus, tasapaino ja ketteryys, vähintään 3 kertaa viikossa.
      • Palaudu päivästä: nuku riittävästi. Anna aivoille aikaa jäsentää ajatuksia ja rakentaa uutta

      7-17 vuotiaiden liikuntasuositusten toteutuminen väestötasolla
       

      Aikuisuus

      Aikuisten liikuntasuositusten kiteytys: Liikkumalla terveyttä – askel kerrallaan

      • Riittävästi palauttavaa unta. Unen aikana aivot jäsentävät ajatuksiasi ja palaudut päivän rasituksista. Kun heräät virkeänä, tiedät nukkuneesi tarpeeksi. 
      • Tauota paikallaanoloa aina kun voit. Liikuskelu aktivoi lihaksiasi, vähentää kehosi kuormittumista ja lisää tuki- ja liikuntaelimistösi hyvinvointia.  
      • Kevyttä liikuskelua mahdollisimman usein. Jokainen askel kannattaa: kotiaskareet, kauppareissut ja muut tavalliset puuhat. Veren sokeri- ja rasva-arvosi parantuvat, nivelesi vetreytyvät, verenkiertosi vilkastuu ja mielesi virkistyy.
      • Lihaskuntoa ja liikehallintaa toimintakyvyn tueksi ainakin 2 kertaa viikossa 
      • Reipasta liikkumista terveydeksi , ainakin 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Tai rasittavaa liikkumista kunnon vuoksi ainakin 1 tunti ja 15 minuuttia viikossa jos lisäät liikkumisesi tehoa.  
      Liikkuminen on reipasta, jos pystyt puhumaan hengästymisestä huolimatta
      Liikkuminen on rasittavaa, jos puhuminen on hankalaa hengästymisen takia
       

      Aikuisten liikuntasuositusten toteutuminen väestötasolla

       
      Ikääntyneet, yli 65-vuotiaat

      Ikääntyneiden liikuntasuosituksen kiteytys: Yli 65-vuotiaiden liikkumisen suosituksen perustana riittävä uni ja paikallaanolon tauottaminen aina kun voi.

      • Riittävästi palauttavaa unta, josta ei kannata tinkiä. 
      • Taukoja paikallaanoloon: liikuskele aina kun voit, aktivoiden lihaksiasi ja pitäen yllä liikkumiskykyäsi
      • Sydämen sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista suositellaan ainakin 2 tuntia 30 minuuttia viikossa tai rasittavaa liikkumista ainakin 1 tunti 15 minuuttia viikossa.
      • Lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta tulisi harjoittaa ainakin kaksi kertaa viikossa. Kuormita suuria lihaksiasi ja haasta tasapainoasi. Yhdistä liikkumiseen venyttelyä.

      Aikuisten liikuntasuositusten toteutuminen väestötasolla

    • 3.4 Hyvinvointia tuova liike lapsuudessa ja nuoruudessa

      Kuuntele noin 20 min kestävä podcast, jossa Arja Sääkslahti ja Sami Kokko pohtivat, miten arkiliikunta ja harrastukset ovat läsnä erityisesti lasten ja nuorten elämässä ja miten tähän voisi vaikuttaa kannustaen. 

      Arja Sääkslahti on liikuntapedagogiikan apulaisprofessori Jyväskylän yliopistossa. Hänen tutkimusalueitaan ovat mm. motorinen kehitys varhaislapsuudessa sekä fyysinen aktiivisuus ja liikuntakasvatus lapsuudessa.

      Sami Kokko on terveyden edistämisen professori Jyväskylän yliopistossa. Hän johtaa kansallisia Terveyttä Edistävä LiikuntaSeura (TELS) ja Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen (LIITU) tutkimuksia.

      Pohdi kuuntelun aikana omaa ja mahdollisesti myös muiden tuntemiesi henkilöiden arkiaktiivisuutta, siihen kannustavia ja sitä haittaavia tekijöitä. 

      Huomaathan että voit kuunnella tämän podcastin liikkuessasi ja kannustamme sinua niin tekemäänkin!

      Voit ladata itsellesi tekstivastineen vodcastista ja sen grafiikoista pdf-muodossa tästä linkistä

    • 3.5 Fyysinen hyvinvointi elämän eri vaiheissa

      Fyysiseen hyvinvointiin liittyvät tarpeet ja sitä edistävät tekijät voivat vaihdella elämänkulun eri vaiheissa sekä yksilöiden välillä. Kuitenkin kaikenikäisten fyysisen hyvinvoinnin kulmakivenä on fysiologisten (esim. nälkä ja jano) ja turvallisuuden perustarpeiden tyydyttyminen, jotka luovat perustan muille fyysistä hyvinvointia edistäville tekijöille. Näitä ovat esimerkiksi terveellinen ravitsemus, riittävä liikunta sekä uni ja lepo. 

      Tarkastele alla olevan kuvan ja sen linkkien avulla miten kehon hyvinvointi näkyy ja tuntuu eri elämänvaiheissa


      Napsauta tästä nähdäksesi kuvan interaktiiviset sisällöt saavutettavammassa muodossa

    • 3.6 Fyysinen hyvinvointi kytkeytyy hyvinvoinnin muihin osa-alueisiin

      Terveyden- ja toimintakyvyn tilan lisäksi fyysisen hyvinvoinnin kokemus kumpuaa monista eri tekijöistä, kuten henkilökohtaisista arvoista, odotuksista, uskomuksista ja aiemmista elämän kokemuksista sekä fyysisestä ja sosiaalisesta ympäristöstä (esim. asuinympäristön esteettömyys, läheisten tuki ja kulttuuri). Fyysinen hyvinvointi onkin kietoutunut tiiviisti yhteen hyvinvoinnin muiden osa-alueiden kanssa. Erityisesti mielen hyvinvointi ja fyysinen hyvinvointi ovat usein tiiviissä yhteydessä.

      On tärkeää muistaa, että hyvinvointiin panostaminen on ihmiselle itselleen parempi vaihtoehto ja myös yhteiskunnalle kustannustehokkaampaa kuin sairauksien hoito.  Liikunta, terveys ja hyvinvointi kulkevat usein käsi kädessä. On tärkeää nähdä miten yhteisöt ja yhteiskunta voivat tukea tätä ja miten ihmiset voivat oppia uusia, hyvinvointiansa edistäviä ja sairastumista tai tapaturmia ehkäiseviä toimintatapoja. Toteutetut kansanterveydelliset oppimista ja parempia elämäntapoja edistävät projektit ovat olleet vaikuttavia, esimerkkinä vaikkapa Pohjois-Karjala -projekti vuosina 1972-2017 tai kaatumisvammojen ennaltaehkäisy, joilla on saavutettu ja pyritään edelleen parantamaan kansamme terveyttä arvioinnin, neuvonnan ja seurannan avulla, tavoitellen mahdollisimman suurta vaikuttavuutta.

      Linkin takaa löytyvällä UKK instituutin laskurilla näet joko kuntakohtaisesti tai hyvinvointialueittain, kuinka moni asukkaista liikkuu suositusten mukaisesti. Laskurilla voi myös laskea, miten paljon kustannusvaikutukset pienenisivät jos liikettä olisi enemmän suositusten mukaisesti, tai kuinka paljon kustannukset vastaavasti kasvaisivat jos ihmiset liikkuisivat vähemmän. 

    • 3.7 Osa-alueen tehtävät


      Kurssisuorituksen saamiseksi suorita tämän osion kaksi tehtävää:

      1. monivalintatentti
      2. pohdinta- ja keskustelutehtävä

      Tarkemmat ohjeet ja hyväksytyn suorituksen kriteerit löydät alta, tehtävien yhteydestä.


    • 2. Pohdintatehtävä: Miten tästä eteenpäin? Keskustelualue

      Pohdi tämän "Elinvoimaa läpi elämän" osa-alueen teemoja. Jaa muidenkin nähtäville kolme vinkkiä tai ideaa, joiden kautta liikettä ja elinvoimaa voisi olla elämässäsi nyt ja tulevaisuudessa.  

      Sana on vapaa, mutta voit saada ajatuksiisi alkua näillä apukysymyksillä:

      • Miten liikun 5 vuoden päästä?
      • Miten voin luontevasi lisätä pieniä taukoja istumiseen?
      • Miten varmistan saavani tarpeeksi unta nyt ja tulevaisuudessa?


      Kurssin suorittaaksesi  pohdi oma vastauksesi ja palauta se tähän keskustelualueelle. Huomaathan että vastaus tulee näkyviin omalla  nimelläsi. Oman palautuksesi jälkeen näet muiden vastaukset ja voit halutessasi katsella ja kommentoida niitä. Keskustelupalstalle kirjattuihin vastauksiin ei anneta palautetta opettajan toimesta.

      Päästäksesi keskustelualueelle sinun tulee ensin ilmoittautua kurssille ja suorittaa kyseisen teeman osaamistesti.


    • Perehdy tarkemmin

      Alla olevasta valikoimasta löydät osion lähdetiedot ja lisämateriaaleja aiheeseen liittyen. Voit perehtyä niihin oman mielenkiinnon mukaan.