Vapaaehtoinen viestintätehtävä
Tässä tehtävässä on tarkoituksena pohtia yrityksen esittämiä väittämiä luontoteoista kuvitteellisen yritysesimerkin avulla. Lue ensin alla oleva kuvitteellinen esimerkkitarina:
Kahvilayritys Kupponen kuumaa Oy päättää selvittää oman luontojalanjälkensä. Selviää, että merkittävin luontohaittoja aiheuttava kulutuskategoria yrityksen toiminnassa on elintarvikkeet, joiden joukosta korostuu erityisesti yrityksen tärkein myyntituote eli yrityksen itse jauhama ja paahtama kahvi. Kahvipavut tulevat luontojalanjäljen arvioinnin hetkellä pääosin Kolumbiasta, mutta vertailtuaan eri puolilta maailmaa tulevien kahvien luontojalanjälkiä, yritys päätyy jatkossa ostamaan Brasiliassa viljeltyjä kahvipapuja. Brasilialaisen kahvin alempi luontojalanjälki johtuu siitä, että Brasiliassa kahvipapujen viljely vaatii vähemmän maankäyttöä kuin Kolumbiassa.
Yritys kuitenkin tiedostaa, että molemmissa paikoissa luonnon monimuotoisuus on maiden tasolla vertailtuna korkeaa, sillä ne maat sijaitsevat trooppisilla alueilla, joiden sademetsissä elää miljoonia eliölajeja. Siksi yritys haluaa tukea sademetsien suojelua, ja päättää käynnistää kampanjan, jonka myötä jokaisen myydyn kahvikupillisen hinnasta 5 % lahjoitetaan sademetsien suojeluun.
Kupponen kuumaa Oy:n liiketoiminta perustuu kahvinmyynnille, mutta luontojalanjäljen selvittämisen myötä he haluavat muuttaa toimintatapojaan kestävämmiksi. He haluavat kannustaa asiakkaita valitsemaan vähemmän haitallisia vaihtoehtoja, ja lisäävät hinnastoon tiedon tuotteidensa luontojalanjäljistä. Lisäksi tuotevalikoimaan päätetään ottaa kahvin rinnalle myös sellaisia teejuomia, joiden luontojalanjälki on kahvia alhaisempi.
Yritys haluaa viestiä näistä muutoksista ja teoista asiakkailleen, ja tekee seuraavanlaisia väittämiä viestinnässään:
- Olemme vaihtaneet käyttämämme kahvipavut pienemmän luontojalanjäljen omaaviin papuihin luontojalanjälkilaskennan tuloksiin pohjautuen.
- Olemme hyvittäneet myymämme kahvin luontohaitat.
- Tuemme luonnon monimuotoisuutta lahjoittamalla 5 % jokaisen kahvikupillisen hinnasta sademetsien suojelutyöhön.
Ole luontosankari ja valitse meidän tutkitusti ekologinen tee! - Haluamme olla läpinäkyviä toimintamme aiheuttamasta luontojalanjäljestä. Siksi merkitsimme tuotteiden luontojalanjäljet hinnastoon, jotta ne ovat sinunkin saatavillasi.
Pääset tekemään tehtävää "Tee tentti"-painikkeesta. Tämä on vapaaehtoinen tehtävä ja sitä ei arvostella.
Grading method: Last attempt