Omaa ajattelua

Omaa ajattelua

Mervi Haapaniemi -
Vastausten määrä: 0

Ajattelen, että voin itse vaikuttaa järjestelmämuutokseen esimerkiksi tiedon, omien valintojen ja oman ajattelutavan kautta. Opiskelu auttaa minua ymmärtämään paremmin, miten yhteiskunta toimii ja miten eri asiat liittyvät toisiinsa. Voin myös kertoa oppimistani asioista muille ja keskustella niistä.

Omilla kulutusvalinnoillani voin vaikuttaa jonkin verran, mutta yksittäisen ihmisen mahdollisuudet ovat rajalliset. Kestävien valintojen tekeminen ei aina ole helppoa, jos tuotteista ei saa tarpeeksi tietoa tai kestävä vaihtoehto maksaa enemmän. Siksi tarvitaan myös muutoksia sääntöihin ja yhteiskunnan rakenteisiin.

Minusta ajattelutapa on yksi tärkeimmistä asioista. Olen tämän kurssin aikana huomannut itsekin miettiväni monia asioita uudella tavalla ja kyseenalaistavani sellaisia asioita, joita olen ennen pitänyt itsestään selvänä. Mielestäni muutosta voi tapahtua silloin, kun ihminen on valmis kuuntelemaan myös muita näkökulmia ja muuttamaan omaa ajatteluaan.

Tulevaisuudessa voisin vaikuttaa enemmän myös työni kautta, jos pääsen mukaan kehittämään toimintatapoja tai toimimaan asiantuntijana. Ajattelen, että yksi ihminen ei pysty muuttamaan koko järjestelmää, mutta omilla teoilla, tiedolla ja ajattelutavalla voi silti olla merkitystä. Suuri muutos syntyy lopulta monen ihmisen teoista yhdessä.

Yt. Mervi Haapaniemi