Section outline


    • Osion esittely


      1. Video: Johdatus laaja-alaiseen osaamiseen

      2.  Laaja-alainen osaaminen - mistä on kyse?

      3. Laaja-alainen osaaminen - miten tähän päädyttiin?

      4. Tiedekasvatuksen käsitteet osana laaja-alaista osaamista

      5.  Uusi LOPS ja laaja-alaiset osaamistavoitteet - Mitä nyt?

      6. Keskustelutehtävä

    • 1. Video: Johdatus laaja-alaiseen osaamiseen

      Väitöskirjatutkija Sari Hietamäki johdattelee laaja-alaisen osaamisen teemaan. Mitä muutoksia LOPSissa on tapahtunut ja miten se vaikuttaa opettajan työhön?

      Videon diat: Johdanto laaja-alaiseen osaamiseen -diat (pdf)
    • 2. Laaja-alainen osaaminen — mistä on kyse?

      Lukion uusi opetussuunnitelma astui voimaan syksyllä 2021. Uudistuksen tavoitteena on ollut kehittää lukion opetusta tavalla, joka tukee opiskelijoiden hyvinvointia ja antaa valmiuksia jatko-opintoihin ja työelämään entistä paremmin. Tavoitteena on myös  tukea opiskelijoiden yksilöllisiä tarpeita ja oppimista. Tällä  kurssilla keskitytään erityisesti LOPSin keskeiseen sisällölliseen muutokseen, laaja-alaiseen osaamiseen.  

      Osaamistavoitteilla pyritään...

      Laaja-alaista osaamista voidaan ajatella eräänlaisena lukion metatasona, jonka rakenteen muodostaa arvot, tieto, asenteet, taidot ja tahto. Opetushallituksen mukaan ”nämä elementit tarvitaan lukio-opetuksen läpileikkaavan tavoitteen toteutumiseen: opiskelijan tulisi lukio-opintojen myötä saavuttaa kyky ja tahto toimia omaa ja yhteisöjensä tulevaisuutta kestävästi rakentaen, elämän haasteiden vaihdellessa”. Laaja-alaiset osaamistavoitteet muodostavatkin oppiaineiden läpileikkaavat tavoitteet ja toimii lukiokoulutuksen punaisena lankana. Katso alla olevasta Thinglinkistä kuvaukset laaja-alaisen osaamisen osa-alueista: 



      Klikkaa tästä avataksesi saavutettavan näkymän tästä sisällöstä

      LOPS2021 tuo paljon uutta lukioon, eikä kaikki muutokset tapahdu hetkessä. OPH on esittänyt LOPSin käyttöönottovaiheet seuraavasti:
        LOPS2021 vaiheet




    • 3. Laaja-alainen osaaminen — miten tähän päädyttiin?

      Laaja-alainen osaaminen ei ole noussut opetussuunnitelmiin tyhjästä. Laaja-alainen osaamisesta alettiin keskustella koulutuspolitiikan kentällä jo 1990-luvulla. Tuolloin monet eri tahot alkoivat määrittelemään, millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan. Yksi syy tähän pohdintaan oli havainto  työelämän vaatimusten muuttumisesta: teknologian kehityksen myötä arviotiin, että rutiininomaisia työtehtäviä tulee olemaan vähemmän tulevaisuudessa. Tärkeiksi  tulevaisuudessa taidoiksi arvioitiin muun muassa laajojen asiakokonaisuuksien hallinta, vuorovaikutustaidot ja ongelmanratkaisutaidot. Tätä teemaa on vuosien varrella  lähestytty monilla eri käsitteillä:  mm. 2000-luvun (ydin)taidot (21st century skills), avaintaidot, elinikäisen oppimisen taidot ja laaja-alaiset taidot. 

      Alla olevasta Thinglinkistä näet, miten näitä taitoja on määritelty ja  esimerkkejä kehitysaskeleista, joiden kautta laaja-alainen osaaminen on lukion opetussuunnitelmaankin päätynyt:


      Klikkaa tästä avataksesi saavutettavan näkymän tästä sisällöstä


      Laaja-alaisen osaamisen korostamisessa ei siis ole kyse vain kansallisesta ilmiöstä, vaan samat painotukset näkyvät myös kansainvälisesti. Alla olevasta Thinglinkistä pääset tutustumaan viimeaikaisiin viitekehyksiin, jotka OPH on ottanut huomioon koostaessaan laaja-alaisen osaamisen perustekstejä: 


      Klikkaa tästä avataksesi saavutettavan näkymän tästä sisällöstä


      Osiossa on hyödynnetty teosta Nilivaara, Päivi, et al. (2022). Laaja-alainen Osaaminen Koulussa: Ajattelijana Ja Oppijana Kehittyminen. Helsinki: Gaudeamus.
    • 4. Tiedekasvatuksen käsitteet osana laaja-alaista osaamista

      Sari Hietamäen tekemässä sisällössä pohditaan tiedekasvatuksen käsitteitä osana laaja-alaista osaamista.


      Klikkaa tästä avataksesi saavutettavan näkymän tästä sisällöstä



    • 5. Laaja-alaiset osaamistavoitteet ovat täällä - mitä nyt? 





    • Johdanto laaja-alaiseen osaamiseen: Tehtävä Keskustelualue
    • Kuittaa johdannon tehtävä tehdyksi tästä Tentti
      Saatavilla vasta, kun: Aktiviteetti Johdanto laaja-alaiseen osaamiseen: Tehtävä on suoritettu