Section outline

  • Saavutettavuus on kaikenlaisten käyttäjäryhmien huomioimista verkossa olevissa palveluissa, kuten verkkosivustoilla ja mobiilisovelluksissa. Saavutettavuus varmistaa sen, että jokainen voi käyttää näitä palveluita ongelmitta. Tässä osiossa selviää, mitä kaikkea saavutettavuus on ja mitä kaikkea siihen liittyy.

     
    • Osion osaamistavoitteet

      Osion opiskelun jälkeen:

      • osaat määritellä, mitä saavutettavuus on
      • ymmärrät, miten käytettävyys liittyy saavutettavuuteen
      • ymmärrät digitalisaation vaikutuksen järjestelmien käyttöön ja ihmisten toimintaan.


      Sisällön on tuottanut asiantuntija Jenni Virtaluoto.


    • Videon podcast-versio



    • Kielellinen saavutettavuus


      Koko nyky-yhteiskunta rakentuu tekstin varaan, ja digitalisaation myötä erilaiset tekstit – esimerkiksi lainsäädäntöön, koulutukseen, tieteeseen ja politiikkaan liittyen – ovat siirtyneet laajalti verkkoon. Verkkosisällöistä suurin osa on tekstiä, joten nimenomaan tekstisisällön selkeyteen liittyvät asiat ovat yhteiskunnassa toimimisen kannalta oleellisia. 

       

      Digitalisoituminen kuitenkin tarkoittaa, ettei tekstin selkeyttä voi erottaa käyttöliittymän toimivuudesta: ne vaikuttavat toisiinsa ja käyttäjän kokemukseen verkkopalvelun käytöstä. Digitalisaation myötä on syntynyt uusia ammattikuntia, kuten UX-kirjoittajat, joiden tehtävänä on muotoilla käyttöliittymien teksteistä käyttäjälle ymmärrettäviä ja käyttöä tukevia. UX-kirjoittajien ja muiden tiedon muotoilijoiden tavoite on auttaa ihmisiä löytämään ja ymmärtämään tietoa ja toimimaan sen pohjalta.  

      Monimutkaisen tiedon ymmärtäminen ja sen pohjalta toimiminen on ihmisoikeuskysymys digitalisoituneessa yhteiskunnassa: esimerkiksi erilaiset etuudet voivat jäädä saamatta, jollei ole palvelujärjestelmästä tietoinen ja osaa toimia sen kanssa. Tiedon muotoilua tarvitaankin erityisesti ns. BUROC-tilanteissa (Willerton 2015): 

       

      • Tilanteissa, joihin liittyy erilaisia käytänteitä, ohjeita ja hyväksymisketjuja, jotka vaikuttavat siihen, saako henkilö sen, mikä hänelle kuuluu (esim. erilaiset etuudet) (Bureaucratic) 

      • Tilanteissa, joihin ihmiset joutuvat melko harvoin; tilanne on uusi ja tuntematon (Unfamiliar) 

      • Tilanteissa, joissa on kyse oikeuksista: ihmisoikeuksista, kansalaisoikeuksista, oikeuksista esim. vanhempana, opiskelijana tai potilaana (Rights-oriented) 

      • Tilanteissa, jotka ovat merkityksellisiä: niillä on suuria vaikutuksia osallisiin (Critical). 

       

      Tällaisissa tilanteissa kielellisellä saavutettavuudella on suuri merkitys ihmisen itsensä lisäksi myös järjestelmän kannalta: jokainen yhteydenotto, joka johtuu epäselvistä ohjeista, vie aikaa muulta työltä. 


      Lähteet

      Willerton, R. (2015). Plain language and ethical action. A dialogic approach to technical content in the twenty-first century. New York: Routledge.  




    • Saavutettavuuden määritelmiä

      • Yhdenvertainen mahdollisuus käyttää jotakin tuotetta tai palvelua vammoista tai toimintarajoitteista huolimatta (Papunet)
      • Tuotteen, palvelun tai laitteen käytön helppous riippumatta käyttäjän kyvyistä tai mahdollisuuksista käyttää näitä välineitä (ISO 9241-171: 2019)

      Suomessa digipalvelulaki asettaa julkisen alan verkkosivustoille vähimmäisvaatimukset, joiden tavoitteena on mahdollistaa kansalaisten yhdenvertainen verkkotoiminta; pohjalla EU:n saavutettavuusdirektiivi (2019).


      Saavutettavuus on käytännössä periaatteita ja tekniikoita, joita on noudatettava digitaalisten palvelujen suunnittelussa, kehittämisessä, ylläpidossa ja päivittämisessä, jotta ne olisivat paremmin käyttäjien, erityisesti vammaisten henkilöiden, saavutettavissa (Digipalvelulaki 306/2019 1:2.4 §).


      Saavutettavuusvaatimukset perustuvat verkkosisällön saavutettavuusohjeisiin: Web Content Accessibility Guidelines, WCAG (Digipalvelulaki 306/2019 1.3.1 §; WCAG 2.1, 2019); Web Content Accessibility Guidelines. Ohjeet päivittyvät aika ajoin, ja seuraavaan versioon on tulossa mm. vaatimus siitä, että ohjetieto – vaikkapa yhteystiedot ja usein kysytyt kysymykset – on esitetty yhteneväisesti kaikilla verkkopalvelun sivuilla.





    • Täältä löydät lisätietoa saavutettavuudesta.

    • 1. osion lopputehtävä: Tentti
      Saatavilla vasta, kun: Aktiviteetti Odotuksesi Ihminen digiympäristöissä -kurssista on suoritettu