5. Luovan ongelmanratkaisun taidot
Luovuus on osana laaja-alaisia osaamistavoitteita ja ongelmanratkaisutaidot nousevat esiin monessa kohtaa LOPSissa, mm. opiskelumenetelmiä, työelämävalmiuksia ja opetuksen yleisiä tavoitteita kuvattaessa.
Opinkirjon Ideasta ratkaisuun 2: Virikkeitä luovaan ongelmanratkaisuun opetuksessa -julkaisussa käsitellään luovuuden ja ongelmanratkaisutaidon teemoja sekä käytännön esimerkkejä näiden teemojen soveltamiseen. Julkaisun kirjoittaja Merike Kesler toteaa, että luovan ongelmanratkaisun tulisi olla osana kaikkia oppiaineita.
Kesler kirjoittaa, että alan tutkimuksissa erotellaan taito ratkaista rutiininomaisia ja ei-rutiininomaisia tehtäviä. Rutiininomaista ongelmanratkaisua voi tarvita esimerkiksi ruoanlaitossa. Ei-rutiininomaiset ovat luonteeltaan abstraktimpia, ja tällaisten tehtävien ratkaisemissa tarvitaan tiedon ja taidon lisäksi intuitiota, luovuutta ja mielipiteitä: ”Juuri nämä ei-rutiininomaiset tehtävät nähdään sellaisina, jotka antavat oppilaalle tarvittavia valmiuksia tulevaan elämään.”
Myös luovuutta voidaan käsitellä monesta näkökulmasta. Jos tarkastellaan tiedon käsittelemisen näkökulmaa, voidaan puhua divergentistä ja konvergentistä ajattelusta: "Ensimmäisen mukaan henkilön ajattelutapa on poikkeava. Hänellä on kyky hyödyntää vanhaa tietoa uuden tuottamisessa ja se liitetään nimenomaan luovuuteen. Konvergentti tapa ajatella on enemmän looginen ja määrätietoinen ja siinä ei välttämättä synny uutta, vaan vanha tieto saatetaan järjestää uudelleen. Tämä tapa liitetään usein nimenomaan luovaan ongelmanratkaisuun."
Keslerin mukaan koulukontekstissa luovuuden käsitettä ei ole järkevää rajata koskemaan vain taiteellista ja innovatiivista toimintaa: "Mielekkäämpää on pitää sisällöt arkisemman, niin sanotun jokapäiväisen luovuuden tasolla." Jokapäiväisen luovuuden tärkeimmiksi kriteereiksi hän mainitsee omaperäisyyden ja tarkoituksenmukaisuuden ja huomauttaa, että tärkeintä ei ole niinkään lopputulos, vaan itse prosessi, eli miten lopputulokseen päädytään.
Voit halutessasi tutustua Opinkirjon julkaisuun tarkemmin tästä: Ideasta ratkaisuun 2: Virikkeitä luovaan ongelmanratkaisuun opetuksessa.