Aktivoivat tehtävät - millaisia vaihtoehtoja?
Section outline
-
-
-
Oppiminen on aktiivinen prosessi. Siksi verkko-opetuksessakin tulisi tarjota passiivisen tiedon siirron sijaan mahdollisimman paljon tukea ja erilaisia menetelmiä opiskelijoiden aktiivisuuteen, esimerkiksi
- tiedon prosessointi
- ongelmanratkaisu
- erilaisten näkökulmien vertailu ja perusteluiden arviointi
- kriittinen ajattelu
- mahdollisuus tiedon soveltamiseen omiin työtehtäviin
Miten voisin verkossa tukea aktiivista oppimista?
- Eri näkökulmien vertaileminen ja perusteluiden pohtiminen
- Case -tyyppiset ongelmanratkaisut
- Asiantuntijoiden työskentelyn tai ongelmanratkaisun tarkkaileminen esim. videoista
- Asiantuntijoiden väliset keskustelut esim. paneelikeskustelut tai väittelyt
- Interaktiiviset sisällöt ja simulaatiot: oppija tutkii miten erilaiset valinnat vaikuttavat lopputulokseen
- Asiantuntijatiedon analysointi - esim. alalle tyypillisen dokumentin pohjalta tehtävän työstäminen
-
Skenaarioilla rakennat haarautuvia sisältöjä sekä mallinnat autenttisia oppimiskokemuksia, jotka simuloivat tosielämän tilanteita, päätöksentekoa ja ongelmanratkaisua
-
-