Videon ja podcastin tekstivastine
Teknologia ja vuorovaikutus
Olen Elina Salomaa, tutkijatohtori Jyväskylän yliopistosta ja tutkin teknologiavälitteistä vuorovaikutusta.
Miksi tutkit teknologiavälitteistä vuorovaikutusta?
Digitaalisten välineiden kehitysvauhti on ollut huimaa viimeisten vuosikymmenten aikana ja kehitystahti on vain koko ajan kiihtynyt näiden viimeisten koronavuosien aikana.
Digitalisoituminen muuttaa sitä, miten me olemme vuorovaikutuksessa toistemme kanssa sekä miten me teemme työmme ja miten me hoidamme erilaisia arkipäiväisiä askareita. Minusta on tärkeää tutkia sitä, miten nämä uudet välineet muokkaavat vuorovaikutusta: millaisia seurauksia sillä on?
Voitko antaa esimerkkejä teknologiavälitteisestä vuorovaikutuksesta?
Me elämme teknologioiden ympäröimässä maailmassa. Yhtäältä teknologiavälitteistä vuorovaikutusta on se, kun ihmiset ovat keskenään vuorovaikutuksessa jonkin digitaalisen välineen avulla. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai Zoomissa. Toisaalta taas teknologiavälitteinen vuorovaikutus ei liity pelkästään ihmisten väliseen kommunikointiin, vaan yhä useammin ihminen kohtaa ihmisen sijaan esimerkiksi erilaisissa palvelutilanteissa jonkun koneen tai teknologian, esimerkiksi itsepalvelujärjestelmän tai chatbotin. Näissä konteksteissa sitten tietenkin kohdataan myöskin ihan uudenlaisia vuorovaikutushaasteita.
Millaisia hyviä puolia teknologia on tuonut sosiaaliseen kanssakäymiseen?
Ehkä keskeisin hyvä puoli, minkä teknologia on tuonut mukanaan, on tämmöinen paikasta riippumattomuus. Eli ihmisten ei tarvitse olla samassa tilassa ollakseen vuorovaikutuksessa keskenään. Tämä oli erityisen arvokasta esimerkiksi koronapandemian aikaan, kun ihmiset pystyivät olemaan yhteydessä toisiinsa ilman fyysistä kontaktia. Samoin organisaatioissa tällöin opittiin, että tunnin palaveria varten ei tarvitse välttämättä lentää toiseen maahan, vaan asiat pystytään aika hyvin sopimaan videovälitteisesti.
Toisaalta sitten muita hyviä puolia on esimerkiksi sellaiset erilaiset tekoälyyn pohjautuvat tekniset ratkaisut, esimerkiksi sosiaaliset robotit, joita käytetään aika paljon nykyään esimerkiksi vanhustyössä, niin ne on mahdollistaneet turvallisen kotona asumisen.
Millaisia haasteita teknologia on tuonut sosiaaliseen kanssakäymiseen?
Nämä meidän käyttämät teknologiat ovat melko nuoria ja sen takia niissä voi edelleen olla puutteita. Toisaalta me emme ehkä osaa vielä parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntää niitä. Moni meistä esimerkiksi kokee tulevansa väärinymmärretyksi sosiaalisessa mediassa, jossa keskustelu on hieman erilaista. Se toimii erilaisella logiikalla kuin esimerkiksi kasvokkaisessa keskustelussa.
Toisaalta sitten nämä sosiaaliset robotit, niin niiden kohdalla täytyy muistaa, että vaikka ne pystyvät jo aika ihmisen kaltaisiin toimintoihin, niin ne ei vielä pärjää ihmiselle vuorovaikutustaidoissa, jos me mietimme esimerkiksi empatiaa. Sen takia me tarvitsemme edelleen ihmiskontakteja esimerkiksi vanhustyössä.
Millä tavalla teknologiavälitteistä vuorovaikutusta voidaan tutkia?
Teknologioiden kehittelijöillä on yleensä tietty kuva, että miten heidän suunnittelemaa teknologiaa tullaan käyttämään. Kiinnostavaa on se, että tämä kuva voi erota itse asiassa aika paljon siitä, miten sitä todellisuudessa käytetään.
Jos me mietimme esimerkiksi puhelinten evoluutiota älypuhelinten aikana, niin puhelimen tehtävä on voinut muuttua ja on muuttunutkin aika paljon. Tästä syystä esimerkiksi eri ikäluokilla on ehkä aika erilainen näkemys siitä, että mikä sen puhelimen tehtävä oikeasti on. Tästäkin syystä on tärkeää tutkia aitoja vuorovaikutustilanteita, eli tilanteita, joissa teknologiaa aidosti käytetään.
Tällaisia tilanteita voidaan esimerkiksi havainnoida, videotallentaa tai kerätä ruutukaappauksia jostain keskusteluista. Eli me voisimme tutkia esimerkiksi nuorten yhteistä videopelihetkeä tai kerätä aineistoa jostakin ihmisen ja chatbotin välisestä keskustelusta joltain digitaaliselta alustalta. Tällä tavalla me voisimme tutkia esimerkiksi sitä, että millaisia ongelmia teknologian käyttöön liittyy tai miten ihmiset suhtautuvat käytettyyn teknologiaan.
Miltä teknologiavälitteinen vuorovaikutus näyttää tulevaisuudessa?
Tulevaisuudessa teknologiat tulee kehittymään entisestään ja esimerkiksi tekoälyä tullaan hyödyntämään yhä enemmän erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Vaikka digitalisoitumisen vauhti on tosi hurjaa, niin ihmiset on aika hyviä mukautumaan näihin uusiin teknologisiin ympäristöihin. Me tuomme vanhoja käytänteitä näihin uusiin konteksteihin, mitä nähtiin esimerkiksi koronan aikana, kun opetustilanteet siirrettiin nopeasti luokkahuoneesta verkkoon.
Toisaalta ajattelen, että vaikka digitalisoitumisen vauhti ei ole missään nimessä hidastumassa, päinvastoin, niin ihmiset eivät ole luopumassa kuitenkaan myöskään tällaisista perinteisemmistä tavoista olla vuorovaikutuksessa. Eli me edelleen osallistumme kasvokkaisiin palavereihin tai käytämme kynää ja paperia tietyissä tilanteissa, mutta ehkä ne ennemmin yhdistyvät sitten tällaisiin digitaalisiin välineisiin.
Ihmiset ovat yhä enemmän osa tällaisia hybridejä vuorovaikutustilanteita, joissa ollaan samanaikaisesti sekä online että offline.