Hyvinvointiin kuuluu mielestäni myös itsestä huolehtiminen, kuten liikunta, ystävät ja riittävä vapaa-aika sekä mahdollisuus palautua. Lisäksi pidän tärkeänä sitä, että itseä ja muita kohdellaan kunnioittavasti. Kaikkea ei tarvitse tehdä täydellisesti, vaan myös virheiden hyväksyminen ja armollisuus itseä ja muita kohtaan ovat osa hyvinvointia.
Olen pohtinut myös omaa kulutustani. Auto on minulla käytössä, ja olen jo useita vuosia miettinyt, pärjäisinkö ilman sitä. En kuitenkaan ole löytänyt siihen vielä täysin toimivaa ratkaisua. Toisaalta en ajattele, että kaikesta kuluttamisesta pitäisi luopua. Esimerkiksi lomailu, mökkeily ja välillä kotoa pois lähteminen voivat lisätä hyvinvointia ja antaa tärkeää vastapainoa arkeen.
Sen sijaan voisin kiinnittää enemmän huomiota esimerkiksi vaatteiden hankkimiseen ja tehdä kestävämpiä valintoja, vaikka ne maksaisivatkin enemmän. Myös omaa kulutustani sisustamiseen voisi vähentää. Kaikkea ei tarvitse hankkia vain siksi, että tekisi mieli jotain uutta. Ajattelen, että kestävyyden kannalta olisi hyvä oppia erottamaan paremmin se, mitä oikeasti tarvitsee siitä, mitä vain haluaa.
Tämän pohdinnan perusteella huomaan, että hyvinvointi ei tarvitse ympärilleen jatkuvasti lisää tavaraa tai kulutusta. Tärkeimmät asiat liittyvät perustarpeisiin, terveyteen, läheisiin ihmisiin, mielekkääseen tekemiseen ja mahdollisuuteen pitää itsestään huolta. Samalla haluan olla itselleni armollinen. Kaikkea ei tarvitse muuttaa kerralla, vaan jo omien kulutustottumusten pohtiminen voi olla askel kohti kestävämpää elämäntapaa.
Yt. Mervi Haapaniemi