Usein kuullun väitteen mukaan Suomen ilmasto- ja ympäristötoimilla ei ole merkitystä, koska päästömme ovat globaalisti mitattuna pieniä. Mitä sinä ajattelet asiasta?
Tämä varsin lannistava väite on heitetty myös minulle, kun olen keskustellut lähipiirin kanssa luontokadosta ja ilmastonmuutoksesta sekä Suomen päästövähennystavoitteista ("Koska Kiina"). Olen kylläkin ymmärtänyt, että Suomessa halutaan aktiivisesti tehdä monia muutoksia siihen, kuinka ekologisesti esimerkiksi tuotantolaitokset ja maatalous voisivat toimia. Tietysti enemmänkin voitaisiin tehdä, mutta suunta on oikea. Kuitenkin mitä tulee siihen, mistä asioista voisimme luopua, jotta esimerkiksi lajikatoa Suomen ulkopuolella voitaisiin ehkäistä (josta suomalaiset kuluttajat ovat myös suorasti ja epäsuorasti vastuussa), en ole kuullut juuri keskusteltavan. Toki esimerkiksi vaatteiden ostamisen vähentämistä ja halpakauppojen kuten Temun boikotoiminen ovat pinnalla usein, mutta en ole koskaan kuullut, että viinirypäleiden tai egyptiläisten sitrushedelmien ostamista tulisi välttää. Tieto lisää tuskaa, mutta suomalaiset ovat varsin tiedostavaa kansaa ja jos tiettyjen tuotteiden ympäristövaikutuksista oltaisiin tietoisia, ihmiset voisivat hyvinkin mahdollisesti alkaa valitsemaan ekologisempia tuotteita ruokakaupan ostoskoriinsa.