Haluan tuoda tämä näkemyksen, koska mielestäni tässä tulee antaa myös toisenlaista näkemystä asiaan. Sillä itse kannatan tuulivoimaa, mutta vastusta ettei niitä voi ihan mihin tahansa rakentaa.
Teksissä oli tämä kohta:
"Demokraattisten prosessien hidastavasta vaikutuksesta uusiutuvan energian lisäämiseen on runsaasti esimerkkejä eri puolilta maailmaa, Suomi mukaan lukien. Varsinkin tuulivoimarakentamisen osalta paikalliset asukkaat ovat esimerkiksi valitusmenettelyjen kautta hidastaneet tai estäneet tuulivoimaloiden rakentamista. Nämä ristiriidat ovat huomionarvoisia mutta vain osatotuus. Uusiutuvan energian hankkeissa paikallisten asukkaiden huomioiminen päätöksenteossa ja ottaminen tuulivoimaloiden osakkeenomistajiksi vähentää haitan kokemusta ja sen myötä myös valituksia. "
Maaseudulle Suomessa rakennetut tuulivoimalat tai suunnitellut tuulivoimat herättävät meissä paikallisissa vastusta, koska niillä tuhotaan arvokasta luontoa. Esim. tässäkin koulutuksessa kerrottiin, että "“Planetaarisen hyvinvoinnin kannalta kriittisen tärkeää: esimerkiksi gramma maata sisältää miljoonia mikrobisoluja ja jopa kilometrien verran sienirihmaa, ja neliömetrin alalta metsämaakerrosta voidaan maaperästä riippuen löytää miljoonia alkueliöitä ja sukkulamatoja, satojatuhansia maaperän punkkeja, kymmeniätuhansia hyppyhäntäisiä ja muita alkuhyönteisiä sekä satoja tai kymmeniä tuhatjalkaisia, kastematoja ja hämähäkkejä.”
Tuulivoimahekemuksissa luki mm.kyseiset tuulivoimalat rakennetaan, jotta Etelä-Suomeen saadaan riittävästi sähköä. Miksi kyseisiä tuulivoimaloita ei sitten rakenneta sinne, missä sitä sähköä tarvitaan? Tai miksi Etelä-Suomessa ei vähennetä sähkön kulutusta? Kaupungissa käydessä ihmettelen sitä valtavaa valosaastetta ja erilaisia vempaimia, mitä kaupat on täynnä mm. tarvitaanko oikeesti ikkunapesurobotteja. Tuulivoimapuisto vaatii mm. leveitä teiden tekemistä metsiin ja tuulivoima itse vaati noin kerrostalon verran betonia pysyäkseen pystyssä. Joten todellakin monta elollista oliota kuolee! Ja valmiina mm. tuo valosaasteetta sekä äänihaittoja metsän elollisille. Joten tämä on ainakin itselläni syy miksi vastustan tuulivoimien tulemisen maaseudulle. Eläimet ja kasvit kun eivät itse pysty vastustamaan! Mielestäni Tanskassa on paremmin, koska tuulivoimaloita on siellä missä ihmiset sitä sähköä tarvitsevat esim. Kööpenhaminassa. Näin ihmiset oikeasti näkevät, missä se sähkö tuotetaan. Tällä hetkellä kaupungissa asujista tuskinta monikaan ymmärtää, mitä tuulivoimapuistot maaseudulla rakentaminen käytännössä tarkoittaa. Ainakin tämä kokemus on ollut tuttavapiirissäni.
Myös tekstillä mainittiin, että paikallisten asukkaiden osakkaksiottaminen tuulivoimaan vähentää vastustusta. Tässä olen erimieltä, koska käytännössä se on ollut voimakasta painostamista hyväksyä tuulivoima omalle maalle/naapuriin. Näitä haluavat kunnat, koska ne tuovat rahaa, joita maaseudun kunnat kovasti tarvitsevat ja ja helpon rahan perässä olevat yksityishenkilöt. Kunnissa ei oman tietoni pohjalta ole mietitty, että mitä sitten tehdään kun tuulivoima tulee tiensä päähän. Kuka purkaa, mistä rahat purkamiseen ja kuka kuljettaa yli 1000 kuljetusta takasi pois metsästä?