Section outline

  • Mitä pelillistäminen on? Missä sitä hyödynnetään? Osiossa tutustutaan pelillistämisen keinoihin ja mahdollisuuksiin.

     

     

    • Osion osaamistavoitteet

      Osion opiskelun jälkeen:

      • ymmärrät, mitä pelillistäminen on
      • osaat nimetä yleisimpiä pelillistämisen keinoja
      • hahmotat, miten pelillistämistä voidaan käyttää eri konteksteissa motivaation nostamiseksi.


      Sisällön on tuottanut asiantuntija Jasmine Poikela.




    • Pelillistäminen ohjelmistotuotannossa


      Pelillistäminen pyrkii parantamaan käyttäjän sitoutumista, motivaatiota ja suorituskykyä tiettyä tehtävää suoritettaessa yhdistämällä pelimekaniikkaa ja -elementtejä, mikä tekee tehtävästä houkuttelevamman. Pelillistämisen soveltamista ohjelmistotuotannossa on käsitelty Pedreiran ym. (2015) artikkelissa koskien kehittäjien työn tulosten ja sitoutumisen nostamista.


      Pelillistämisen ala on kokenut merkittävän kasvun ja suosion viime vuosien aikana. Vaikka monia määritelmiä löytyy kirjallisuudesta, pelillistäminen on usein määritelty "pelien suunnitteluelementtien käyttö muissa kuin pelikonteksteissa". Pelillistäminen käyttää pelisuunnittelun filosofiaa, elementtejä ja mekaniikkoja muissa kuin peliympäristöissä saadakseen aikaan tietyn käyttäytymisen ihmisissä, sekä parantaakseen heidän motivaatiotaan ja sitoutumistaan halutussa tehtävässä. 

       

      Toisin sanoen pelillistäminen valjastaa ominaisuudet, jotka tekevät peleistä hauskoja ja houkuttelevia (jopa koukuttavia), ja käyttää niitä parantaakseen (pelaaja)kokemusta muussa kuin peliympäristössä, kuten työpaikoilla, kouluissa, ohjelmistosovelluksissa tai asiakaslähtöisillä verkkosivustoilla. 

       

      Ohjelmistotuotanto ei ole aina kovin houkuttelevaa, eikä luontaisesti motivoivaa, ja se voi olla intensiivistä, esimerkiksi testauksen ja järjestelmän ylläpidon kohdalla. Tällöin voidaan tarvita motivaation lisäämistä, johon pelillistäminen voi olla yksi ratkaisu.

       

      Pelillistämistä on ohjelmistotuotannossa sovellettu eniten ohjelmiston vaatimusmäärittelyyn, ohjelmistokehitykseen ja ohjelmistotestaukseen, joita seuraa projektinhallinta ja muut tukialueet, kuten kokoonpanon hallinta. Pelillistämistä ohjelmistojen ylläpidossa, riskienhallinnassa, rakenteellisessa suunnittelussa ja ohjelmiston kelpuutuksessa ei juuri ole käsitelty tutkimuksissa. 

       

      Mitä pelillistämisen elementtejä ohjelmistotuotannon yhteydessä on käytetty? 

      • Palkinnot (awards) 

        • Pelaajalle annetaan tietty palkinto jonkin toiminnan loppuunsaattamisesta 

      • Pistepohjainen palkitsemisjärjestelmä (point-based reward system) 

        • Pelaajat saavat palkkion pisteiden muodossa jonkin toiminnan loppuunsaattamisesta 

      • Merkit (badges) 

        • Edustavat tiettyjä saavutuksia käyttäjälle 

      • Tasot (levels) 

        • Liittyvät pistepohjaisiin palkkioihin; käyttäjillä on taso, joka nousee, kun he saavuttavat tietyn määrän pisteitä 

      • Tehtävät (quests)

        • Askareet, joita pelaajan täytyy suorittaa, esitetään tehtävinä, jotka on yleensä sidottu tarinaan, jotta tehtävät ovat kiinnostavampia 

      • Äänestys (voting)

        • Pelaajat voivat äänestää toistensa käyttäytymisen puolesta; äänet ovat palkkioita itsessään 

      • Sijoitus (ranking)

        • Parhaiden pelaajien sijoitus esitetään kaikille pelaajille kilpailukyvyn lisäämiseksi; sijoitus voidaan määrittää pisteillä, tasoilla tai äänien määrällä 

      • Vedonlyönti (betting) 

        • Käyttäjät voivat lyödä vetoa tietystä tapahtumasta, kuten jostain arviosta; vedon voittaja saa jonkinlaisen palkkion


      Pisteet ovat ylivoimaisesti yleisimmin käytetty pelillistämiselementti, jota seuraavat merkit ja äänestysjärjestelmät. Tämä tulos seuraa pelillistämissovellusten trendiä muilla alueilla (esim. mobiilisovellukset tai asiakaslähtöiset verkkosivustot), joissa pistepohjaiset järjestelmät, merkit ja äänestäminen ovat eniten käytettyjä pelielementtejä.




    • 5. osion lopputehtävä Keskustelualue
      Saatavilla vasta, kun: Aktiviteetti Odotuksesi Ihminen digiympäristöissä -kurssista on suoritettu
    • 5. Kuittaa keskustelutehtävä tehdyksi Tentti

      Kuittaa keskustelutehtävä tehdyksi täällä, jotta se tulee näkyviin suorituksesi yhteyteen.

      Saatavilla vasta, kun: Aktiviteetti 5. osion lopputehtävä on suoritettu