Section outline

    • Digitalisaatio 
       
      Teknologian kehitys viimeisen sadan vuoden aikana on ollut suorastaan päätähuimaavaa. Läntiset yhteiskunnat ovat kokeneet rajuja rakenneuudistuksia perinteisen teollisuuden väistyessä palvelusektorin tieltä. Viimeisimpänä etualalle on astunut niin sanottu informaatioaika tai digiaika, jossa talous ja yhteiskunta rakentuvat tietojärjestelmien ja internetin ympärille. Informaatioaika on tuonut mukanaan mullistavia uudistuksia, joista keskeisimpinä voidaan pitää globalisaation ja digitalisaation nousua.   
       
      Digitalisaatio on yhteiskunnallinen prosessi, jossa hyödynnetään teknologian kehityksen mahdollisuuksia. Suomessa tämä näkyy 2000-luvulla nähtynä digiloikkana, jossa kansalaisten käyttämät palvelut siirtyivät etenevissä määrin verkkoon. Digitalisaation myötä kansalaiset pystyvät verkossa muun muassa tekemään ostoksia, asioimaan pankissa ja hoitamaan terveyttään. Digitalisaatio on 2020-luvulla läsnä jokaisen suomalaisen elämässä, halusimme tai emme.   
       
      Digitalisaatio on edistänyt myös globalisaation kasvua. Globalisaatiolla puolestaan tarkoitetaan kansainvälistä sekä taloudellista että kulttuurillista yhtenäistymistä. Erityisesti tämä näkyy verkossa tapahtuneesta sosiaalisen median noususta. Näistä keskeisimpiä ovat Facebook, Instagram, X ja Tiktok. Nämä palvelut mahdollistavat reaaliaikaisen informaation hankkimisen ja levittämisen planeetan jokaiseen kolkkaan. Sosiaalisen median valtavaa potentiaalia osoittaa 2010-luvun alussa tapahtunut arabikevät. Esimerkiksi Egyptissä ja Tunisiassa mielenosoittajat käyttivät Facebookkia ja Twitteriä organisoidakseen mielenosoituksia ja jakaakseen tilannetietoa keskenään. Laajamittainen sosiaalinen median käyttö edesauttoi mielenosoitusten leviämistä. Sama ilmiö toistui myös Ukrainassa Euromaidan-mielenosoitusten yhteydessä syksyllä 2013. 
       
      Demokratiaa kannattavien kansalaisaktivistien lisäksi sosiaaliseen mediaan rantautuivat järjestäytyneet rikollisryhmät, väkivaltaiset ekstremistit ja autoritääriset valtiot. Näiden ryhmän edustajat tajusivat nopeasti sosiaalisen median murroksen olevan informaationvaikuttajalle suoranainen lottovoitto. Hyvin saatavilla olevat ja saavutettavat sosiaalisten medioiden alustat tarjoavat vaikuttajalle ennenäkemättömän tehokkaan väylän tavoittaa alati kasvava maailmanlaajuinen yleisö. Tässä osiossa pääset tutustumaan muun muassa siihen, millaisia informaatiovaikuttamisen muotoja esiintyy sosiaalisessa mediassa.

      Yhdysvaltain presidentinvaalien häirintä 2016

      Pahantahtoisella informaatiovaikuttamisella pyritään häiritsemään myös demokraattisia prosesseja. Yksi esimerkki on vuonna 2016 käydyt Yhdysvaltojen presidentinvaalit, joiden aikana raportoitiin ennätysmäärä muun muassa Venäjälle johdettavaa vaalihäirintää.

      Informaatio-operaatio näkyi erityisesti sosiaalisessa mediassa, jossa julkista keskustelua pyrittiin manipuloimaan kohdistettujen mainosten, meemien, bottien ja trollien avulla. Facebookin mukaan yli 126 miljoonaa amerikkalaista altistui venäläisyritys Internet Research Agencyn tuottamalle sisällölle.

      Informaatiovaikuttamista tehostettiin myös Venäjän sotilastiedustelupalvelu GRU:n linkittyneiden toimijoiden tekemillä kyberhyökkäyksillä. Hakkerit suorittivat tietomurtoja ja vuosivat strategisilla hetkillä tietoja vahingoittaakseen erityisesti demokraattipuolueen presidenttiehdokkaan Hillary Clintonin kampanjaa.

      Vaalihäirinnän tavoitteet olivat moniulotteiset. Operaatio pyrki lisäämään Yhdysvaltojen sisäistä polarisaatiota kohdentamalla tunneperäisiä viestejä eri väestönosille. Vaalihäirintä sisälsi kohdennettua ja tunnelatautunutta viestintää niin kaupunkilaisliberaaleille, afroamerikkalaisille yhteisöille sekä kristityille konservatiiveille. Yhdysvaltain tiedusteluyhteisön mukaan Venäjän tavoitteena oli myös edesauttaa republikaanipuolueen presidenttiehdokkaan Donald Trumpin valintaa.
       
      Esimerkkejä Venäjään liitettyjen Facebook-tilien sisällöistä alkuperäislähteistä:
      US House of Representatives Intelligence Committee
      New York Times 1.11.2017 - These Are the Ads Russia Bought on Facebook in 2016

      Army of Jesus-facebook yhteisön informaatio-operaatio, jossa Trumpin voitto rinnastetaan kristittyjen uskonsotaan. Born Liberal-facebook sivu, jossa Bernie Sandersin vaikutusvaltaa käytetään demokraattien rivien hajaannuttamiseen

    • Välitentti 3
      Saatavilla vasta, kun: Aktiviteetti Välitentti 2 on valmis ja suoritus hyväksytty