Section outline


    • Osion sisältö


      1. LOPS2021: Vuorovaikutusosaaminen

        • Mitä LOPSissa sanotaan vuorovaikutusosaamisesta? Mitä teemoja siihen kuuluu, mitä pitäisi oppia ja miksi?

      2. Video 1: Johdatus vuorovaikutusosaamiseen

        • Yliopistonopettaja Tommi Mäkinen johdattelee vuorovaikutusosaamisen teemaan.

      3. Video 2: Vuorovaikutusosaamisen kehittäminen käytännön arjessa

        • Tommi jatkaa vuorovaikutusosaamisen teemalla ja käsittelee mm. käytännön vinkkejä koulun arkeen.

      4. Teksti: Tiedonkäsityksen ja tiedonvälityksen muuttuminen eri näkökulmista tarkasteltuna

        • Antti Hautamäen teksti käsittelee näkökulmarelativismin roolia opetuksessa ja pohtii, miten koulu valmentaa opiskelijoita hämmentävään maailmaan.

      5. Video 3: Vihapuhe sananvapauden ja demokratian uhkana

        • Yliopiston lehtori, dosentti Tuija Saresma kertoo tuoreista tutkimustuloksista liittyen vihapuheeseen, sananvapauteen ja -vastuuseen sekä näiden suhteesta demokratiaan.

      6. Thinglink: Dialogi ja kielitietoisuus

      7.  Tehtävänanto + palautus

    • 1. LOPS2021: Vuorovaikutusosaaminen

      Mitä LOPSissa sanotaan vuorovaikutusosaamisesta? Mitä teemoja siihen kuuluu, mitä pitäisi oppia ja miksi?







    • 2. Video 1: Johdatus vuorovaikutusosaamiseen

      Yliopistonopettaja Tommi Mäkinen johdattelee vuorovaikutusosaamisen teemaan. Äänitallenne ja diat löytyvät videon alta. 



      Äänitallenne:  


      Videon diat: Johdatus vuorovaikutusosaamiseen -diat (pdf)
    • 3. Video 2:  Vuorovaikutusosaamisen kehittäminen käytännön arjessa

      Tommi jatkaa vuorovaikutusosaamisen teemalla ja  kertoo mm.  käytännön vinkkejä koulun arkeen. 



       Äänitallenne:


      Videon diat: Vuorovaikutusosaamisen kehittäminen käytännön arjessa -diat (pdf)
    • 4. Tiedonkäsityksen ja tiedonvälityksen muuttuminen eri näkökulmista tarkasteltuna

      Antti Hautamäki toteaa tekstissään, että opiskelijat kasvavat tällä hetkellä monessa suhteessa hämmentävään maailmaan: maailma avautuu moniäänisenä ja moniarvoisena. Välillä onkin vaikea sanoa, mikä on oikeaa tai väärää, totta tai epätotta. Hän esittääkin kysymyksen: miten koulu valmentaa opiskelijoita hämmentävään maailmaan?

      Lue Hautamäen teksti: "Asioita on opittava katsomaan monista näkökulmista - Näkökulmarelativismin haaste kouluille" (pdf), joka löytyy Opinkirjon julkaisun Tulevaisuudet ja hedelmällinen toisin ajattelu sivuilta 21-23.  Pohdi samalla näkökulmatietoisuuden merkitystä yhtäältä opettajan roolin kautta ja toisaalta opetettavana taitona.


    • 5. Video 3: Vihapuhe sananvapauden ja demokratian uhkana

      Yliopiston lehtori, dosentti Tuija Saresma kertoo tuoreista tutkimustuloksista liittyen vihapuheeseen, sananvapauteen ja -vastuuseen sekä näiden suhteesta demokratiaan.

      Pohdi samalla videolla esitettyjä ilmiöitä lukiokonteksissa. Miten vihapuhe, sananvastuu ja sananvapaus ilmiöinä näkyvät lukiossa?



      Äänitallenne:  


      Videon diat: Vihapuhe sananvapauden ja demokratian uhkana -diat (pdf)
    • Vuorovaikutusosaaminen: Tehtävä Keskustelualue
    • Kuittaa 2. teeman tehtävä tehdyksi täältä Tentti
      Saatavilla vasta, kun: Aktiviteetti Vuorovaikutusosaaminen: Tehtävä on suoritettu